Magyarországi gazdasági vállalkozások számára kötelező vállalati bankszámlát nyitni. Ez bizony mindenképp vonatkozik rád, egyéni vállalkozóként is, amennyiben áfa-körös vagy! Sajnos az a tapasztalatunk, hogy az emberek többsége mégis az alapján választ, hogy az ismerősei hol bankolnak. Pedig lehet, hogy az ő pénzforgalmuk más szerkezetű, mint a te cégedé, így valószínűleg nem a rád szabott, számodra legelőnyösebb megoldást választod ki velük. Ahhoz, hogy átgondolt döntést hozhass, segítünk néhány tippel:
#1 Az első kérdés, hogy mekkora a havi számlavezetési díj? Ha ingyenes, mennyibe kerül a könyvelőd számára küldött havi bankszámla-kivonat? A cég tulajdonosaként illetve ügyvezető igazgatóként érdemes átgondolonod, megéri-e ugyanannál a banknál egy lakossági folyószámlát nyitnod, ugyanis így olcsóbban utalhatod adott esetben a fizetésedet, illetve egy második számlának gyakorta kedvezőbb feltételei vannak. További megválaszolandó kérdések: Mennyi a bankkártya éves díja? Vesd össze az első évben ingyenes és a nem ingyenes bankkártyák több éves díját. Nézd meg, melyek a céges hitelkártya feltételei.
#2 Döntsd el, hogy ki használhatja a kártyát, kinek a neve kerül rá a cég neve mellé, ezt használják-e online vásárláskor és mekkora rajta a költési limit. Fontos kitalálnod, hogy lesznek-e mások is, akiknek jogosultsága lesz a bankszámládhoz. Ebben az esetben pedig a szerepeiket is tisztáznod kell: mik korlátozzák majd a többiek jogait? Utalhatnak-e majd? Vehetnek-e fel készpénzt? Ha igen, mekkora összeghatárig?
#3 Győződj meg arról, hogy a tranzakciós adó már benne van-e a feltüntetett árakban! Ezzel összefüggésben gondold át, nagyságrendileg hány banki utalást akarsz bonyolítani havonta, és derítsd ki, hogy mi ennek a banki költsége. Fontos továbbá, hányszor akarsz kp-t felvenni és betenni a számlára. Jellemzően mekkora összegben? Mennyi ezeknek a banki költsége?
#4 Ha lesz devizaforgalmad is, akkor külön érdemes utánanézni a bankköltségeknek és megnézni, hogy mekkora egy-egy külföldi utalásnál az alapdíj és a százalékos díj. Ha kis összegű utalásokról van szó, akkor egy magas alapdíj nagyon megnövelheti a fajlagos költségeket.
#5 Számunkra kiemelten fontos szempont volt, hogy mivel a banki ügyintézés jelentős része áthelyeződött az internet világába, mennyire felhasználóbarát a bank online rendszere. Az egy dolog, hogy be kell menni a bankfiókba számlát nyitni, egyszer talán majd ezt is elhagyjuk, de addig is a napi ügyintézésben rengeteget fog számítani, hogy mennyi mindent, milyen gyorsan, és mekkora energiabefektetéssel tudsz majd elintézni a netbankodon keresztül.
#6 Az SMS szolgáltatásokat sem lehet elkülönítetten kezelni a számlacsomagoktól. Érdemes átgondolni, hogy mit szeretnénk kontroll alatt tartani az SMS szolgáltatással, és mennyit ér ez meg neked. Biztonsági okokból fontos, hogy értesítést kapjunk, ha változás áll be a bankszámlánk egyenlegében. Viszont arra ügyelj, hogy mennyit kell fizetned, hiszen egyszer fizethetsz azért az SMS-ért, amit a kártyaköltésedről kapsz majd, aztán ugyanennek a tételnek a könyvelését követően fizetned kell a számlaterhelésről szóló SMS-ért is. Továbbá van olyan bank, amely a mobilszolgáltatótól is függővé teszi a tarifadíjak kialakítását.

+2 extra tipp e-kereskedőknek
Több mint 1000 webáruház számlázik velünk, köztük a hazai legnagyobbak is (Jegy.hu, JátékNet, Libri, jófogás.hu, csak1nap, stb.) így amennyiben e-kereskedelemmel tervezel foglalkozni, a következőket javasoljuk:
#1 Nézd meg, mennyibe kerül a banknál, hogy felhasználóid online fizethessenek! Milyen előnyökkel jár ez? Először is ez egy újabb mód, ahol vevőid kiegyenlíthetik tartozásukat. Aztán a banki átutalások magas díja miatt vevőid valószínűleg szívesebben fizetnek bankkártyával, és így hamarabb jutsz a pénzedhez, valamint nem kell újabb banknál folyószámlát nyitnod!
Szerintünk manapság elvárható, hogy egy banki ügyintéző tudjon segíteni azokban a kérdésekben is, miszerint mit jelent és kik szolgáltatják az olyan megoldásokat, mint a virtuális POS-terminál, leánykori nevén online bankkártyás elfogadás (pl.: Simple, Borgun stb.), illetve virtuális tárca (pl.: PayPal – van, aki még nem hallott róla?), nem beszélve a banki átutalással történő fizetési módokról (pl.: Simple). Nem azt mondjuk, hogy szakavatott e-kereskedőket ültessenek a bankfiókokba és ügyfélszolgálatokra, de a banküzemeltetési felkészítésnek bizony erre is ki kellene terjednie. És akkor az új fintech megoldásokról még nem is beszéltünk…
Nálunk az OTP Mobil a Számlázz.hu stratégiai partnere, és az általuk fejlesztett SimplePay online fizetési szolgáltatás a banki internetes kártya elfogadási szolgáltatásra épülve saját jogon, rugalmasabb konstrukcióval, testre szabható megoldást kínál. A szolgáltatás a gördülékeny és egyszerű csatlakozás mellett olyan kényelmi funkciókat is kínál, mint például a szerződés online megköthető, nincs szükség személyes megjelenésre. A szerződéskötést követően akár néhány órán belül aktiválható a számlakibocsátó fiókban az online kártyaelfogadás. Nincs szükség cégkivonatra, bonyolult bevizsgálásra, sem pedig technikai/programozási projektekre.
#2 Kapcsold össze a banki rendszert az automatikus számlázással! Van két jóhírünk! Az egyik, hogy Számla Agent megoldásunkkal számlád automatikusan eljut a vásárlóidhoz anélkül, hogy egy gombot is megnyomnál! Ezáltal az értékesítéssel járó üzleti folyamataid önjáróan működnek, ami jelentős költségmegtakarítással jár, továbbá csökken a hiba lehetősége is, így nincs szükség utólagos korrekcióra.
A másik jóhírünk, hogy amennyiben automatikus bevétel-kezelésre vágysz, 2017 január óta az autokassza megoldásunk elvégzi helyetted a robotmunkát a számlakibocsátó fiók és bankszámla szinkronizálásával! Olvass többet az autokasszáról itt!
Zárásként figyelmedbe ajánlunk néhány felhasználói véleményt. Ők már használják az autokasszát:
“Pont azért tartottam magam távol a vállalkozói léttől, mert nagyon ijesztő volt a könyvelés, számlázás, papírmunka, adminisztráció, ezekben nem vagyok jártas. “Úristen mi lesz velem, én ehhez nem értek!” Ilyenkor tök jó a Számlázz.hu, meg az autokassza, hogy ezt a borzalmas procedúrát megkönnyíti!” (Doró Viki, Recity Magazin)
“Két ponton nyereség: összekapcsolja a pénzügyi teljesítést, és már a könyvelésbe úgy mennek át a tételek, hogy ott van rajta, hogy a bankban mikor teljesültek. Nagyszerűnek tartom ezt az innovációt.” (Bedő Beatrix, Impact Hub)
“Miért nem csinálta már meg valaki azt, hogy legyen egy olyan rendszer, ami összenézi a bankszámlámra érkező utalásokat a számláimmal, és a számláim összegével? Akkor egyszercsak jött egy email, hogy van ez – mondom: ezt nem hiszem el, ez azonnal kell! 🙂 Körülbelül átlagban 5-6 órát minimum levesz a vállamról.” (Perényi Szonja, Marcella by Yum-Yum)