Tegnap (június 13-án) a NAV „Központi Irányítás” nevű épületébe kaptunk meghívást – ez volt az a speciális helyzet, amikor a NAV kedves behívójára nem a szokásos vállalkozói reakcióval, hanem kifejezett örömmel és várakozással tekintettünk. Nem is kellett csalódnunk!

A következőkről tájékoztatott minket a NAV:

  • Ez az utolsó ilyen meeting a július 1-jei indulásig. Nem terveznek halasztást, szerintük el fognak készülni.
  • Június 18-án (jövő hétfőn) elindul az éles regisztráció az online számla rendszerben. Ez azt jelenti, hogy el lehet kezdeni regisztrálni azokat a cégeket és felhasználókat, amelyek majd elsejétől az éles rendszerben üzemelnek.
  • Ugyanezen a napon elindul az éles rendszer egy pici, de jól meghatározott szelete (tokenkérés). Ez lehetőséget teremt arra, hogy a számlázószoftverek validálják a „beléjük setupolt” NAV online számla felhasználói adatokat.
  • Június 25-én elindul a NAV online számlázó is. Ebbe egy kattintással lehet majd átjutni a NAV online számla rendszerből, és felhasználói bázisként a NAV online számla felhasználóit használja majd. (Sajnos, ha valakinek több cége van, akkor több felhasználót kell létrehoznia, amennyiben az online számlázót akarja használni, és ugyanez igaz egyébként az online számla feladásra is, csak ez ott kevésbé fájdalmas.)
  • Kérdésként hangzott el, hogy lesz-e a GDPR-hoz és a PSD2-höz hasonló büntetlenségi moratórium? „Nem” – hangzott a válasz, de eddig sem a büntetésre mentek rá, hanem mindig azt vették figyelembe elsősorban, hogy az adózó megtett-e minden tőle telhetőt, és a vizsgálat során találnak-e adóelkerülési szándékot.

Általánosságban tehát elmondhatjuk, hogy az adóhatóság olyannyira nyitott a párbeszédre a piaci szereplőkkel, hogy maga kezdeményezte azt, és valódi konzultációra került sor.

Megkérdeztük például, mi történik akkor, ha a számlakibocsátó rosszul tünteti fel a vevő adószámát a számlán. Ez ugye nálunk teljesen bizonyosan tömegével fordul majd elő, főleg elektronikus kereskedelemben, ahol automatikus a számlázás, és a vevő adatait maga a vevő adja meg. Azt a választ kaptuk, hogy az ilyen számlát WARN jelzéssel be fogja fogadni a NAV rendszere, és ezzel a számlakibocsátónak nincs további teendője. Ő a számlát beküldte, tehát a törvényi kötelezettségének eleget tett. Az adószám nem megfelelő a számlán, emiatt az adóvisszaigénylésre alkalmatlan lesz (a vevő részéről), és a történet itt véget is ér.

Határozott véleményünk szerint a NAV hozzáállása pozitív, és nem vetít előre kockázati tényezőt.

+1 gondolat: a lényeg

Érdemes látni, hogy a giga cégeknek a NAV online számlázás valóban komoly feladatot jelent: egyrészt mert ők képesek speciális szabályok mentén számlázni (gyűjtőszámlák, csoportos áfa, csoportos számlahelyesbítés, ilyesmik), másrészt mert az általuk használt nagyvállalati szoftverek módosítása nehézkes és drága, ahogy ez a konzultáción is kiderült. DE épp itt tör elő a mélyből a Számlázz.hu egyik nagy előnye: a Számlázz.hu-t használó egyszemélyes, nano-, mikro-, kis-, és középvállalkozásoknak már megint nincs miért aggódniuk. Egyszerűen csak használják a Számlázz.hu-t, és le van tudva a NAV július 1-től élő új szabályozásával járó minden lehetséges probléma. Mert mindent megcsinálunk helyettük amit kell és lehet, ráadásul #free felhasználóink is ingyen kapják a teljes NAV-állóságot (hiszen ez jogszabályi megfelelőség). Nem nagyszerű?

Szeretnél többet tudni a NAV online számlázásról?