Kétségbeesetten hívott fel egy kedves ismerősöm, Dóri, aki két hónapja használja a Számlázz.hu-t. Tökre tetszik neki az egész, szuperjól működik, meg minden, de elrontotta az első néhány számlát, megjelenik rajtuk a “pénzforgalmi elszámolás” felirat, pedig nem kéne, és most hogyan módosítsa őket?, sztornóznia kell mindet?, vagy mi lesz???!!?!?!?

Egyrészt igyekeztem megnyugtatni, hogy egy (vagy több) számla az csak egy (vagy több) számla, nem a világvége. Másrészt megkértem, hogy ha bármilyen, a számláival, vagy a rendszer működésével kapcsolatos kérdése van, mindig bátran vegye fel velünk a kapcsolatot írásban, mert az ügyfélszolgálati kollégák alig várják, hogy pontos, szakszerű és gyors válaszokat adjanak neki, ráadásul a rendszerbe való betekintési lehetőséggel felvértezve.

A képen nem Dóri szerepel 🙂

Harmadrészt szöget ütött a fejembe, hogy vajon hol is lehet a probléma valódi gyökere.

Dórinak, egy grafikai megoldásokkal foglalkozó mikrovállalkozás munkatársának – aki ráadásul tanult szakmája, hivatása gyakorlásától, vagyis értékteremtő munkájától kénytelen lecsípni időt az adminisztrációra – nem kell mindent tudnia a könyvelésre vonatkozó kismillió szabályozás potenciális buktatóiról! Bár igyekszünk mindent a lehető legegyértelműbben elmagyarázni a Számlázz.hu felületén, kifejteni a Tudástárban, vagy részletesebb iránymutatást készíteni itt a blogon (illetve ezek kombinációja), úgy tűnik, mégis elkerülhetetlenek a kisebb-nagyobb bukfencek. Miért?

A következő okokat látjuk:

  1. Pocsék adórendszer – nem támogató, nem kedvez az induló és pici vállalkozásoknak, helyi kezdeményezéseknek, civil céloknak, nem kell ragozni.
  2. Áthatolhatatlan bürokrácia – bonyolult, átláthatatlan, lassú, szintén mindannyiunknak vannak tapasztalatai a rendszerrel kapcsolatban.
  3. Vállalkozói struccpolitika (tisztelet a kivételnek!) – sok vállalkozó idealizálja a vállalkozói létet, és nem ismerkedik meg a valódi kihívásokkal, így hajlamos az előző két okra fogni a balsikert. (Itt idézzük Zsolt és Éva olvasók által szépen szétcincált történetét, akik belebuktak a streetfood vállalkozásukba és elhúztak külföldre, valamint a 10 jótanácsot, ami a hozzájuk hasonló kisvállalkozók komment-cunamijából született.) Dóri, ne vedd magadra, te nem vagy strucc! 🙂
  4. Ésszerűtlen alvállalkozói együttműködések, kizárólag spórolás végett – dehát a könyvelő-választás nem játék! Többször hangsúlyoztuk már, és sosem elégszer, hogy a hozzáértő könyvelő valódi kincs, nem úszhatjuk meg, hogy fizessünk is érte! Ha gondosan választunk könyvelőt, és megfelelően is “használjuk” (pl. olvasási jogot adunk neki a Számlázz.hu rendszerében), rengeteg időt, energiát, bünti-pénzt spórolhatunk meg magunknak, akár sokkal többet, mint amit az olcsóbb könyvelő díján spóroltunk volna. A különbözetet pedig visszaforgathatjuk a vállalkozásba!
  5. Mert ami nem öl meg, az megerősít! 🙂 Csak az nem hibázik, aki nem is dolgozik, tehát a bukfenceket hasznos tanulópályának is tekinthetjük, amelyek közelebb visznek a célunkhoz. Ha nem is a talpunkon, hanem átmenetileg gurulva, de biztos, hogy ugyanabba az irányba mozdítanak, hát nem csodálatos? 🙂

Ismered a Toyota alapítójától származó 5W (5 miért) módszertant? Olyan kitartással kérdezd, hogy “miért?”, mint egy nyiladozó értelmű hároméves, aki megállás nélkül képes tolni ugyanazt az egy kérdést egész álló nap, minden útjába eső tárgyra és eseményre egyenként rámutatva a kis mutatóujjával…
Te is légy állhatatos, és menj le kérdéseiddel a probléma gyökeréig!

(Amúgy tényleg érdemes megismerkedni az 5 miért módszertannal, mert nagyon értékes megközelítés, ha nem találnád esetleg a linket, itt a leírás.:)

A képen nem a Toyota alapítója szerepel 🙂

Namost mi van Dórival? Ha ránézünk megint az ő példájára, láthatjuk: nem ő a hibás abban, hogy a “pénzforgalmi elszámolás” beállítását nem ismerte fel helyesen Számlázz.hu-s regisztrációjakor. Ha a vállalkozás bejelentkezett a pénzforgalmi elszámolás hatálya alá, akkor ennek szerepelnie kell a számláin, de ha nem hallott még ilyesmiről, akkor valószínűleg nem érintett. Pontos információt erről a könyvelőjétől kaphatott volna, de a hiba továbbra sem őbenne, nem is a könyvelőjében keresendő, a probléma gyökere az, hogy egy kezdő vállalkozás simán elvérezhet a legváltozatosabb adminisztratív buktatókon, ha nem figyel eléggé, és ennek éppen ellenkezőképpen kéne történnie: ideális az lenne, ha tanulhatna, fejlődhetne, erősödhetne, és amikor már stabilan áll a lábán mint önfenntartó vállalkozás, akkor következzenek az adminisztratív finomhangolások.

Amíg pedig nem áll elő az ideális helyzet, addig sajnos rá kell szánni a plusz időt, és természetellenesen magasra fokozott figyelemmel lenni a részletekre.

Közben persze Dóri is megkapta eredeti kérdésére a megnyugtató választ, és kiderült: se baj nem történt, se sztornóznia nem kell feltétlenül. Az is bőven elegendő, ha kibocsát egy “számlával egy tekintet alá eső okiratot” a hibás adat korrigálására, amiről megint a könyvelője tud neki részletesebb információt adni. Mindeközben pedig arról is meggyőződhetett, ha korábban lettek volna kétségei, hogy valóban számíthat ránk, még az első, kezdeti bizonytalan lépések megtételekor is.

Tudtad, hogy nálunk az e-számla mindössze 6 Ft/db?
Tudtad, hogy a regisztráció ingyenes?
Tudtad, hogy most azonnal te is e-számlázhatsz?

KIPRÓBÁLOM MOST

Hozzászólások

hozzászólás