Ezt a cikket utoljára ezen a napon módosítottuk: 2020.03.31. Mindent megteszünk, hogy naprakész információt szolgáltassunk oldalunkon, de előfordulhatnak elavult információk korábbi bejegyzéseinkben. Ha elavult információt találsz, kérjük, hogy jelezd ügyfélszolgálatunknak. Köszönjük!

A számlázóprogramokat érintő 2016-os változások közül leghangosabbat a NAV adatszolgáltatási ellenőrzési funkció szólt – ezen belül pedig az a kitétel, mely szerint a vevői címet 7 (hét) különböző adatmezőben kellene feltüntetni. 

Már maga a hetes szám is népmesei fordulatra utal – ajkára vette hát a nép, lett is belőle haddelhad.

Számlákat rendszeresen kiállító vállalkozóktól kezdve a számlázóprogramok fejlesztőiig mindenki nekikeseredett, és összeszorított foggal adatmezőket kezdett boncolni. Már az okos excel macro is napvilágot látott a piacon, amely ezt a munkát megkönnyítené a számunkra.

De ÁLLJ! Egy apró információ csak, mielőtt boncolni kezdenél: a címadatot valójában nem szükséges hét különálló mezőre bontani.

MIÉRT?

 

  • A tény: a NAV már 2015. december 21-én kiadta az eredetihez képest enyhítő közleményt: új kiadványában már a címek felbontása opcionális elvárásként szerepelt.

 

  • A gyakorlat: tudunk olyan számlázóprogramról, amely a 7 külön mezőhöz szükséges fejlesztést elvégezte, publikálta, majd az enyhítést látva – nem akarván terhelni a szétbontással a felhasználóit – ezt kivette a programból.

 

  • Az ésszerűség: ha lenne is ilyen követelmény, senki nem használná, csak abban az esetben, ha NAV-ellenőrzést kapna, ÉS nemcsak papír alapon, hanem online is kérné tőle hatóság az adatokat. Becsléseink alapján 1000 vállalkozásból évente 1 fog valaha ebbe a helyzetbe kerülni, vagy fél (½) – retorziót pedig meg se fogalmazott az adóhatóság arra az esetre, ha eltérést találna ezen a téren. (Találkoztunk a napokban NAV-ellenőrökkel, mindkettőjüktől megkérdeztük, egyikük sem tudott az adatmezők szétválasztásának kötelezettségéről. A NAV munkatársai nem tudnak róla, mégis komplett magyar versenyszféra elkezd címeket vagdosni. Hol itt a ráció?)

 

  • A mindenkori NAV-állóság: idén tizenegyedik életévünkben immár 25 ezer vállalkozást szolgálunk ki – ezeknek a vállalkozásoknak a mindenkori NAV-szabályozások változásaitól nem kell félnünk, nem juthatnak bajba, mert mi folyamatosan követjük a törvényi előírásokat. Ebből következően hatékonyan követjük azt is, hogy mi igényel fejlesztést tőlünk, vagy pluszmunkát a felhasználóinktól: a 7 adatmezőről szóló rendelet nem ezek közül való.

Hogy ne csak a Számlázz.hu-sok legyenek biztonságban, azt javasoljuk, hogy tedd közkinccsé a hírt, hadd érje utol az előző, téves információ-hullámot ez is:

A címadatokat NEM KÖTELEZŐ megbontani, csak arra a 3 mezőre, melyek eddig is külön-külön álltak rendelkezésre.

A NAV állásfoglalása

A NAV legfrissebb állásfoglalást itt olvashatod: GYAKRAN ISMÉTELT KÉRDÉSEK II. a számlázó program „adóhatósági ellenőrzési adatszolgáltatás” elnevezésű új funkciójával összefüggésben

Ebben a konkrét kérdésre a konkrét válasz:

“10. A címadatok között szereplő „Közterület jellege” mezőbe milyen címadat kerülhet? Kötelező a címadatokat megbontani? 

[…] elfogadható az a megoldás, ha az irányítószám és város megjelölésén kívül minden címadat ebben (az egy) mezőben szerepel, vagyis ilyenkor nem lesz hibás az XML állomány. Ugyanakkor az adózóknak törekedniük kell arra, hogy lehetőleg teljes körű adatszolgáltatást nyújtsanak.” (NAV)

Végül íme még egy általános összefoglaló Kalocsai Zsolttól, az RSM DTM elnök-vezérigazgatójától: Új adatszolgáltatási kötelezettsége van a cégeknek a NAV felé

Ha te még nem váltottál NAV-álló számlázóra,

 

HAPPY END 🙂

Tudtad, hogy nálunk az e-számla mindössze 6 Ft/db?
Tudtad, hogy a regisztráció ingyenes?
Tudtad, hogy most azonnal te is e-számlázhatsz?

KIPRÓBÁLOM MOST