Az első és legfontosabb: nem kell megijedni, csak azért ilyen vad a cím, hogy elolvasd ezt az egyébként fontos cikket. Ígérem, a végén nem hogy nem hal meg senki, de komolyabb ijedezést sem kell átélned míg olvasod, 🙂

viszont 2020. július 1-től minden esetben kötelező megadnod a számlán a vevő adószámát.

Mit jelent számodra mindez?

Segítség kell az adatbevitelhez

A kézi számlatömböt használóknak nehéz lesz a dolguk, hiszen az adószámot be kell körmölniük (és később begépelni a NAV bejelentő felületén). Na de miért is számlázna bárki is kézzel, amikor a Számlázz.hu felületén a vevőd nevének gépelésére automatikusan érkezik az összes adat: vevő címe és adószáma is.

Automatikus partneradat-kitöltés a számlán

Ez tehát Számlázz.hu esetén pipa! (Az mondjuk elég menő szerintem, hogy KBOSS-t gépelve a Számlázz.hu kidobja a KLOSS Bt-is… 🙂 )

Adóazonosító jelet soha!

Soha ne keverd az adószámot az adóazonosító jellel. Az adóazonosító jel a magánszemélyek olyan egyedi azonosítója, amely csakis a személyi jövedelemadóhoz (SZJA) kapcsolódik, és a vállalkozáshoz soha nincs köze. Emiatt az adóazonosító jel feltüntetésére a számlán soha nincs szükség, még akkor sem, ha magánszemély vásárol tőled. Sőt, ilyen esetekben akár a GDPR kérdésköre is felmerülhet…

A lényeg tehát:

  • ha a vevőd vállalkozó vagy vállalkozás (tehát van adószáma), akkor azt kötelező feltüntetni a számlán
  • ha a vevőd magánszemély, akkor nincs adószáma, tehát nem kell feltüntetni semmi ilyesmit a számlán, az adóazonosító jelét sem!

Online értékesítés – extra para?

Sokan értékesítenek és számláznak online. Ilyenkor a vevő maga adja meg a saját adatait. Itt nyilván a rendelés leadása során muszáj megkérdezni, hogy a vevő magánszemély vagy vállalkozás, mert ez utóbbi esetben muszáj a számlán feltüntetni a vevő adószámát. Tehát adóhatósági szankciót vonhat maga után, ha valaki:

  • online értékesít,
  • a vevő maga adja meg a számlázási adatokat,
  • és ha vállalkozás, “elfelejti megadni” a saját adószámát
  • így az nem is szerepel majd a számlán

A számla kötelező tartalmi eleme a vevő adószáma, amit ebben az esetben fel kell tüntetni a számlán, és nem lehet majd védekezni azzal, hogy “de hát a vevő nem adta meg az adószámát”. Erre figyelj majd oda.

A másik teljesen logikus kérdés és gondolat: mi történik akkor, ha a vevő rossz adószámot ad meg? Úgy értem: elgépeli az adószámát, és így érvénytelen adószámot ad meg. Mit mond erre a jogszabály? És ezt így be lehet majd küldeni a NAV online számla rendszerébe? A hibás adószám adatot?

Most jön az a rész, hogy nem kell izgulni, a vége úgyis happy end lesz 😉

Vevő által elgépelt (nem érvényes) adószám

Nincs olyan jogszabály, amely szerint a számlakibocsátónak ellenőriznie kellene az adószámot, vagy bármely vevői adatot, amit online felületen kér be a vásárlótól (és ez igaz személyes értékesítés esetén is). Tehát jogszabályilag nem problémás, ha elgépelt/hamis/nem létező adószám kerül a számlára, mert azt a vevő így adta meg.

Beküldés a NAV Online Számla rendszerébe?

Korábban is mondtuk már, hogy a NAV Online Számla rendszere egy meglepően jól átgondolt és összerakott informatikai rendszernek tűnik. Gondoltak ugyanis erre a jelenségre, és megengedik a számla beküldését akkor is, ha a számlán a vevő adószáma nem létező / elgépelt. A legfontosabb ugyanis az, hogy a számlakibocsátó (illetve a számlázóprogram) beküldje a számlát a NAV rendszerébe – akkor is, ha azon adathiba van. És ez gyönyörűen működik is a valóságban (már ma is). Tíz pont tehát nem csak a Griffendélnek, de a NAV fejlesztőinek is! 🙂

Ebben az esetben ugyan a számla soha nem fog megjelenni a vevő bejövő számlái között (NAV Online Számla rendszer), hiszen az adószám alapján nem azonosítható, de ez nem okoz semmilyen gondot…

Egy kis izgalom a végére…

A NAV-hoz beküldött számlák adószám azonosítás szerint bekerülnek a vevő számlázási fiókjába, és ott megjelennek a bejövő számlák között. Azonban ha valaki számlát kér, nincs (nem kell) semmilyen ellenőrzés, hogy a saját adószámomat adtam meg, vagy a szomszédomét, vagy bármelyik magyar vállalkozásét.

Akkor tehát én bárhol kérhetek számlát bármelyik magyar vállalkozás/vállalkozó nevére? És az így kibocsátott számla megjelenik majd a NAV Online Számla rendszerében annak az (idegen) vállalkozásnak a bejövő számlái között? És ezt így akkor látni fogja a NAV is?

Huh, elég meredeken hangzik… a megoldás azonban új blogcikkért kiált (és folyatás következik… Kísérd figyelemmel blogunkat, és kövess minket Facebookon!).

Szeretnél többet tudni a NAV online számlázásról?