Ezt a cikket utoljára ezen a napon módosítottuk: 2020.03.31. Mindent megteszünk, hogy naprakész információt szolgáltassunk oldalunkon, de előfordulhatnak elavult információk korábbi bejegyzéseinkben. Ha elavult információt találsz, kérjük, hogy jelezd ügyfélszolgálatunknak. Köszönjük!

2016-ban kétezernél is több webáruházat bocsátott ki számlát a Számlázz.hu rendszerével.

Ezen webáruházak egy része bérelhető webshop-rendszerek tagja, nagyrészük azonban egyedi fejlesztésű webáruház, vagy egyéb CRM/ERP rendszer. Valójában nincs pontos információnk arról, ki ez a kétezer webáruház, hiszen a Számla Agent interfészen keresztül bárki könnyedén és azonnal kapcsolódhat a Számlázz.hu-hoz, és bocsáthat ki számlát. Akár egy kenyérpirító is 🙂

A 2017-es jogszabály-változásokat megtaláltod ebben a blogcikkben. Ezek egy része közvetlenül érinti az automatikusan számlázó webáruházakat is. A legnagyobbakat egyedi email üzenetben tájékoztattuk a szükséges teendőkről, azonban most a Te segítségedet kérjük abban, hogy az információ mindenkihez eljusson, aki ilyen webáruházat üzemeltet. Ha van ilyen ismerősöd, kérjük küldd tovább neki ezt a cikket.

A tájékoztató emailt teljes terjedelmében alább közöljük.

__________________________________________________________________
Kedves webáruház üzemeltető!

Miért kaptad ezt a levelet?

Úgy látjuk, hogy olyan webáruház rendszert szolgáltatsz ügyfeleid felé, ahonnan a Számlázz.hu rendszerével történik/történhet a számlázás. A jogszabály változás miatt a számlázási folyamatot nagy valószínűséggel bővítened kell. A jogszabály életbe lépésének határideje: 2017. január 1.

Jogszabály-változás

2017. január elsejétől tovább szigorodnak a kibocsátott számlákra vonatkozó szabályok. Ennek leglényegesebb pontját a ÁFA törvény 169. § dc) pontja tartalmazza:

169.§ A számla kötelező adattartalma a következő:[…]dc) adószámának vagy csoportos általános forgalmiadó-alanyiság esetén csoportazonosító számának első nyolc számjegye, amely alatt, mint belföldön nyilvántartásba vett adóalany részére a termékértékesítést, szolgáltatásnyújtást teljesítették, feltéve, hogy a terméket beszerző, szolgáltatást igénybevevő adóalanyra a k) pont szerinti áthárított adó a 100 000 forintot eléri vagy meghaladja és a termék értékesítője, szolgáltatás nyújtója gazdasági céllal belföldön telepedett le, gazdasági célú letelepedés hiányában pedig lakóhelye vagy szokásos tartózkodási helye van belföldön;

Magyarul: a kibocsátott számlákon fel kell tüntetni a vevő adószámát abban az esetben, ha:
– a számla áfatartalma több, mint 100 000 Ft, ÉS
– a vevőnek van adószáma.

Nyilván ha magánszemély vásárol, akkor az ő (nem létező) adószámát nem kell feltüntetni a számlán.


Szerintünk minden webáruházban végre kell hajtani a következő módosításokat:

Feladat1: Vevő adószám bekérése / nyilatkozat arról, hogy a vevő nem adóalany

A vásárlási folyamat során (és a regisztrációs folyamat során is?) be kell kérni ezt az adatot.

A vevőtől az adóalanyiság bekérését kétféleképpen lehet megvalósítani.

a) Egyszerű kérdés: Van-e adószámom? (Y/N)
Ha igen, akkor be kell kérni a vevő adószámát.

b) Összetett kérdés: Adóalanyiság meghatározása.
Választási lehetőségek (legördülő lista):

  • társas vállalkozás
  • egyéni vállalkozó
  • adószámos magánszemély
  • egyéb szervezet adószámmal

————————————————

  • magánszemély
  • egyéb szervezet (adószám nélkül)

Az első négy elem kiválasztása esetén be kell kérni a vevő adószámát.

Feladat2: Vevő adószámának küldése a Számla Agent felé (xml)

Nyilván nem okoz gondot, ha MINDEN számlán ott szerepel a vevő adószáma, azonban 100 000 Ft áfatartalom fölött ez KÖTELEZŐ.

A Számlázz.hu el fogja utasítani a számlakibocsátást abban az esetben, ha a webáruháztól olyan számla xml érkezik, ahol:
– a számla áfatartalma 100 000 Ft-nál több
– a Számla Agent felé küldött xml-ben nincs benne a vevő adószáma
– a számla vevője egyértelműen adószámmal rendelkezőként azonosítható.

A Számla Agent jelenleg is lehetővé teszi számotokra, hogy a vevő adóalanyiságáról információt szolgáltassatok. Ez nem kötelező számotokra, viszont ajánlott annak érdekében, hogy a Számlázz.hu ne utasítsa el a számlakibocsátást.

Jelenleg a <vevo> tag alatt tudjátok átadni a Számlázz.hu részére a vevő adatait. A vevő adószámát pl. az opcionális <adoszam> csomópontban.

Az <adoszam> csomópont előtt megjelenik egy új, szintén opcionális adattag: <adoalany>. Itt adhatjátok át a vevő adóalanyiságáról szóló információt. Egy valid xml részlet pl:

<vevo>
<nev>Kovacs Bt.</nev>
<irsz>2030</irsz>
<telepules>Érd</telepules>
<cim>Tárnoki út 23.</cim>
<email>vevoneve@example.org</email>
<sendEmail>true</sendEmail>
 <adoalany>2<adoalany>
<adoszam>12345678-1-42</adoszam>
</vevo>

Az <adóalany> értékkészlete:

5 társas vállalkozás
4 egyéni vállalkozó
3 adószámos magánszemély
2 egyéb szervezet adószámmal
1 van adószáma
0 nem tudjuk
-1 nincs adószáma
-2 magánszemély
-3 egyéb szervezet (adószám nélkül)

Feladat3: Hibakezelés

A webáruháznak fel kell készülnie arra, hogy fenti okok miatt a Számlázz.hu elutasítja a számlakibocsátást. Ebben az esetben a webáruház a megfelelő hibakódot fogja visszakapni, illetve mi emailben a számlakibocsátót is külön értesíteni fogjuk.

Ha bármilyen kérdésetek van a változással kapcsolatban, erre a levélre válaszolva tudunk segíteni.

Üdvözlettel:

Számlázz.hu

A 2017. január 1-jén illetve július 1-jén életbe lépő jogszabály-változásokról olvasd el ezt a blogcikket is: Jogszabály-változások 2017

Tudtad, hogy nálunk az e-számla mindössze 6 Ft/db?
Tudtad, hogy a regisztráció ingyenes?
Tudtad, hogy most azonnal te is e-számlázhatsz?