Régóta, és sokan kéritek tőlünk ezt a fejlesztést, és egy nagyon hasznos bizonylattípusról van szó, ezért idén augusztus közepétől a Számla Agentbe integrálva e-nyugtát is készíthettek a vevőiteknek.

Természetesen – ahogy a világon semmi nem az – ez a téma sem fekete-fehér: a hivatalos e-nyugta ugyanúgy elektronikus aláírással lenne ellátva, ahogy egy e-számla. A Számla Agent-ből kiállítható elektronikus nyugta viszont önmagában nem rendelkezik elektronikus aláírással. Ebben az esetben az elkészült nyugtát a Számlázz.hu egyrészt visszaadja XML és PDF formátumban, másrészt eltárolja és elérhetővé teszi azt. A tárolt nyugtákat naponta archiválja a rendszer, ezek lesznek azok az archív fájlok, melyeket aztán digitálisan aláír.

Igen, jól érted, az eljárás erősen hajaz a papírszámlák digitális archiválása funkcióra: a digitálisan archivált fájl egyenértékű a papírral (utóbbit tehát nem kell megőrizned), itt szintén magát az archívumot látjuk el  elektronikus aláírással, hogy az archiválási törvénynek megfeleljen. Épp így történik a nyugtával is.

Ahova tehát az általunk kibocsátott e-nyugtával megérkeztünk, az a bizonylatolási kötelezettség legvégső végletekig leegyszerűsített módja. Hiszen már a számlaadás legegyszerűbb módja is a Számlázz.hu, de még ennél is gyorsabban és egyszerűbben bizonylatolhatsz, ha az erre alkalmas helyzetben e-nyugtát állítasz ki, mert még a vevő nevét-címét sem kell bekérned, nincs nyomtatás, mindenki boldog. (Igaz, az e-mail címét el kell kérni, de személyes véleményünk szerint legjobban akkor jársz, ha az e-mail címét AMÚGY IS elkéred mindenkinek, aki nálad valaha vásárol.)

A részletekkel kapcsolatban számos kérdés merülhet fel bennetek, reméljük, hogy a következőkben ezek mindegyikét megválaszoljuk. Ha mégis nyitva maradna bármi, bátran kérdezz kommentben!

nyugták
Mik a fő különbségek a számlaadáshoz képest?

Egyrészt, ahogy írtuk fentebb, a kötelező adattartalom szűkebb az e-nyugta esetén, mint számlaadáskor. Másik fontos különbség, hogy a nyugta nem számolható el költségként. Amiből az következik, hogy a nyugtakibocsátás elsősorban egy B2C (business to consumer) eszköz, nem pedig B2B (business to business), vagyis magánszemélyeknek adunk nyugtát.
A magánszemély pedig többnyire mit csinál a papírnyugtával? Eldobja.
Mit fog tehát csinálni az e-nyugtával? Eleve ki se nyomtatja!
A nyugta PDF-ek nincsenek aláírva, tehát bizonyos szempontból puszta “papírnyugták” (bár digitálisan archiváljuk és továbbküldjük őket), de jó eséllyel soha senki nem fogja kinyomtatni őket!

Védd a fákat, egyél hódot! 🙂

Védd a hódokat!
Milyen esetekben adhatok vevőmnek e-nyugtát?

Néhány megkötés vonatkozik a nyugtaadásra, a számlaadással szemben: nyugtát

  1. csak bizonyos összeghatárig bocsáthatsz ki,
  2. csak akkor, ha készpénzzel, vagy készpénzt helyettesítő eszközzel (tehát bankkártyával) történik a fizetés (azaz nincs késleltetett/előrefizetés),
  3. és értelemszerűen csak akkor, ha a vevő nem kér számlát.
  4.  Kibocsáthatod devizában is (a forintosított áfa összeg és az árfolyam feltüntetésével),
  5.  és ugyan nem csak magyar nyelven állíthatod ki, de az adatokat magyar nyelven is szerepeltetni kell.

Ha mindez együttesen teljesül, akkor a termék értékesítője, vagy szolgáltatás nyújtója, azaz az eladó dönthet arról, hogy nyugtát bocsásson ki, vagy számlát. E kettő között az egyetlen lényeges különbség az, hogy a vevő nevét és címét rá kell írni a számlára, a nyugtára pedig nem kell.

Webshopban használhatom a funkciót?

Fentiekből következik, hogy ritkán: webshop esetén csak akkor működik a dolog, ha készpénzzel, vagy azt helyettesítő eszközzel (bankkártya) fizet a vevő, és csak akkor adhatsz nyugtát, ha a vevőd a vásárlás pillanatában fizeti a vételárat – ha előtte vagy utána, akkor már számlát kell adni.

Mit tudok tenni a Számla Agent-en belül készülő nyugtákkal?

Négy új interfész készült, melyekkel ezeket teheted:

  1. nyugtát készíteni,
  2. nyugtát sztornózni,
  3. nyugta adatokat lekérdezni,
  4. nyugtát elküldeni e-mailben lehetséges a Számla Agent-ben.
Kinek ajánljuk elsősorban?

Mivel e-nyugtát csak Számla Agent-en keresztül tudsz kibocsátani, ezért olyan helyen alkalmazható, ahol

  • vagy sok pici vásárlás történik, és erről nyugtát akarunk adni,
  • vagy úgy történik a vásárlás, hogy a vevőn kívül élő ember nem vonódik be a folyamatba.

Ha interneten értékesítek valamit (pl. letölthető dolgokat), amit ott helyben kifizet a vevő, és nem szeretném vagy nem tudom bekérni a vevőm nevét és címét, akkor számla helyett adhatok neki nyugtát, mert arra nem kell ráírni ezeket az adatokat. Vegyük például egy virágküldő szolgáltatás esetét, ahol a küldő általában nem szeretné, hogy a neve és címe megjelenjen. A Virágneked, egyik legrégebbi használónk például imádni fogja! ? Vagy nézzük egyik legnagyobb ügyfelünk, a jegy.hu esetét: online jegyértékesítésben, bankkártyával vásárolt jegyek esetén, na ott aztán egyáltalán nincs szükség a névre és címre a bizonylaton.

Miért is annyira jó ez tulajdonképpen?

Tudunk néhány killer okot, hogy miért is vártátok annyira ezt a szolgáltatást! ?

  • Iszonyat egyszerű.
  • Rémesen olcsó: majdnem ingyen van.:) Az e-számla 6 Ft/db, a papírszámla nyomtatási költséggel jár, mindezzel szemben az e-nyugta esetén csak az Agent hívás költségével kell számolj.
Hogyan vehetem igénybe?

Ha te már automatizáltad a számlázást, azaz integráltad a Számla Agent-et, most már nyugtát is adhatsz ki.
Építsd be a rendszeredbe az egyszerű “Kérsz számlát? Nem.” párbeszédet, és máris tiéd a pálya. Ha adott vásárlás feltételei teljesülnek, akkor az eladóként magad dönthetsz úgy, hogy felteszed ezt a kérdést – ugyanúgy, ahogy egy csomó offline boltban is megteszik.

Milyen dokumentáció áll rendelkezésre az integráció elkészítéséhez?

Számla Agent dokumentációnk leginkább a fejlesztőknek szól, akik nyugta készítés céljából illesztik a saját rendszerüket a Számla Agent segítségével a Számlázz.hu rendszerhez, de a döntéshozóknak is tartalmaz releváns információt.

Hogyan is készül a nyugta a Számla Agent-ben?

Íme a folyamatábra:

  1. Vásárlási tranzakció (amelyben a vevő bizonyos értékhatár alatt vásárol; a vásárlás ellenértékét készpénzzel, készpénz-helyettesítő fizetési eszközzel vagy pénzhelyettesítő eszközzel megtéríti és számla kibocsátását nem kéri)
  2. Az általad használt rendszer a nyugta adatait tartalmazó XML fájlt post kérésben elküldi a Számlázz.hu részére.
  3. Számla Agent fogadja az XML fájlt, és létrehozza a nyugtát, majd válaszban visszaküldi az elkészült nyugta adatait (XML és igény esetén PDF formátumban), vagy ha hiba történt akkor a hiba üzenet(ek) leírását.
  4. A visszakapott nyugta XML adatok alapján az általad használt rendszer tetszőleges formátumban előállíthatja a nyomtatásra szánt nyugtát, s azt a vevő rendelkezésére bocsáthatja.
  5. A Számlázz.hu elküldheti a vevő email címére közvetlenül a nyugta adatait.
Hogyan jelenik meg a nyugta a vevőnél?

Miután a nyugta PDF formátumban a Számlázz.hu rendszerében nem jön létre, így a nyugtaértesítő emailben nem csatolmányként küldjük a nyugtát, hanem az email törzsben, a levél szövegébe ágyazzuk be a nyugtán szereplő adatokat. A vevő így brandelt Számlázz.hu-s levélben kapja meg a nyugtát, amelyet kinyomtatni a saját levelező kliensének nyomtatási szolgáltatásaival tud. Feltéve, ha szeretné.:)

Tudok nyugtát sztornózni?

Igen, tudsz! A nyugta sztornózása esetén beküldeni csak a sztornózandó nyugta azonosítóját kell, a válaszban pedig egy új ID-t adunk vissza, illetve a sztornó nyugtát, aminek a tartalma megegyezik a sztornózottal, de minden összeg negatív előjellel szerepel rajta.

 

Használd egészséggel, bármilyen további kérdés esetén pedig
vedd fel velünk a kapcsolatot, segítünk! 🙂

Nincsen még Számlázz.hu fiókod?
Tudtad, hogy a regisztráció ingyenes?

Regisztrálok

Hozzászólások

hozzászólás