Ezt a cikket utoljára ezen a napon módosítottuk: 2018.06.08. Mindent megteszünk, hogy naprakész információt szolgáltassunk oldalunkon, de előfordulhatnak elavult információk korábbi bejegyzéseinkben. Ha elavult információt találsz, kérjük, hogy jelezd ügyfélszolgálatunknak. Köszönjük!

Jópár kérdés érkezett hozzánk könyvelőktől, hogy a 2018. július 1-től kötelező NAV online számlabekötés miatt egy vállalkozás könyvelőjének milyen plusz adminisztrációs terhei lesznek.

Bár mi különösen szeretjük a könyvelőket, ebben a témában – ahogy mondani szokták – van egy jó és egy rossz hírünk.

Először a jó hír

Az online adatszolgáltatás a tervezett működés szerint teljesen automatikus lesz. Ez azt jelenti, hogy a sajtóban itt-ott megjelenő “tokencsere”, “nyugtázó üzenet” vagy “számlánkénti eredményesség lekérdezés” nem a könyvelőkre, hanem a számlázószoftverre vonatkozik. Ezeket a tevékenységeket a Számlázz.hu végzi majd olyan módon, hogy ezzel kapcsolatban sem a vállalkozónak, sem a könyvelőnek semmilyen extra teendője nem lesz.

A Számlázz.hu kijelzi majd – utólag – , hogy mely számlákat kellett elküldenie a NAV felé, és hogy az adatokat a NAV fogadta-e, tehát az utólagos ellenőrzésre azért lesz lehetőség. Alapvetően azonban a számlázás alatt vagy után nem lesz külön adminisztrációs feladat.

Ami mégis plusz teherként jelenik majd meg és valószínűleg a könyvelők ebben is segítenek majd a vállalkozóknak, az a NAV online számlabekötés regisztrációja. Azok a vállalkozások ugyanis, akik 100 000 Ft áfatartalom feletti számlát bocsátanak ki, online regisztrációra kötelezettek az onlineszamla.nav.gov.hu oldalon. Ezt vállalkozásonként egyszer kell elvégezni: “az adózó, az adózó törvényes képviselője, illetőleg állandó meghatalmazottja élő KÜNY tárhelyes (a továbbiakban korábbi nevén: ügyfélkapus) hozzáféréssel”. (forrás: https://onlineszamla-test.nav.gov.hu)

A rossz hír, ami nem is annyira rossz

Azok a vállalkozások, akik legalább 100 000 Ft áfatartalmú számlát bocsátanak ki, és bármilyen ok miatt nem tudnak vagy nem akarnak NAV online számlázószofvert használni (mint pl. a Számlázz.hu), kötelesek a kézi számlatömbbel kibocsátott számlák adatait egy erre rendszeresített NAV-os felületen begépelni. Magyarul: az online adatszolgáltatás kiterjed a kézi számlatömbbel kibocsátott számlákra is. Ennek határideje 5 nap, de ha a kéziszámla áfatartalma 500 000 Ft (vagy több), akkor mindössze 24 óra. Elmaradt adminisztráció esetén a büntetés félmillió Ft is lehet – számlánként!

Jó kérdés, hogy a kézzel számlázó vállalkozások esetén ezt a plusz adminisztrációs terhet (és annak felelősségét!) ki vállalja be. A vállalkozó vagy a könyvelő? (Ismerünk példát a költség határozott áthárítására is.)

Tudtad, hogy a Számlázz.hu teljesen ingyenes szolgáltatáscsomagja is megfelel a NAV online számlázás szabályainak? Kézi számlázás helyett nyiss egy ingyenes számlázási fiókot még ma!

Szeretnél többet tudni a NAV online számlázásról?