Hogyan duplázta meg ügyfelei számát a Számlázz.hu és mik a tervek a jövőre nézve? Kis Ervin Egonnal, a Számlázz.hu stratégiai tanácsadójával beszélgetett Érczfalvi András műsorvezető a Trend FM műsorában: többek között szó esett arról is, hogy mire számíthatnak a vállalkozók, a digitálisan érett felhasználók és természetesen a bankok.

Inkább meghallgatnád? Kattints! 

Érczfalvi András: Stygár László sokszor fordul meg ebben a stúdióban, és mindig kérdezem arról, hogy ez a sikersztori hogyan alakult ki a Számlázz.hu-nál. Ha veled beszélgetek, akkor jó helyen kaparászok, ugye? Hiszen 8 éve a ti együtt gondolkodásotokból indult a Számlázz.hu mostani sikere, ez a több mint százezres felhasználószámú siker.

Kis Ervin Egon: 2010 augusztusában keresett meg engem a Stygár Laci és két alapítótársa azzal, hogy 5 éve csinálják a Számlázz.hu-t, ami egy kis pet projektnek indult. Valójában maguknak csináltak egy számlázót, kitették az internetre, egyre több munka volt vele, de bevételt nem nagyon hozott. Az volt a kérdés, hogy dobjuk ki, vagy tartsuk meg, és ha megtartjuk, mit csináljunk vele. Akkor én egy komolyabb átvilágítás és piacelemzés után egy 3 éves stratégiai üzleti tervet készítettem számukra, amiben előre  jeleztem, hogy az akkori 724 ügyfél helyett körülbelül 7000 ügyfelet lehet elérni 3 év alatt, meg lehet növelni az árbevételt, és ebből lehet egy nagyon jól működő, önálló üzletágat indítani.

Nagyon szkeptikusak voltak, de miután IT-s fiúk, és így, ha van egy terv, akkor azt végrehajtják. Ezért mondták, hogy jó, Egon, te vagy az üzletember, akkor csináljuk. 4 hónapon keresztül programoztak, és teljesen átalakították a Számlázz.hu akkori képét, elég sok energiát és pénzt fordítottak rá, és 2011 áprilisában indult el a 2.0-ás rendszer. Az első 3 év alatt messze túlszárnyalta az eredeti várakozásokat, aztán évről évre folyamatosan készítettem az új üzleti terveket számukra, támogattam a menedzsmentet a fejlődésben. Körülbelül 2016 tavaszára jutottunk el odáig, hogy látszott, ez a projekt már kezd igazán túlnőni azon, hogy egy ilyen néhány fős cég csinálja. Addigra sem lettek sokkal többen, mint eredetileg, de felvettek plusz egy marketingest és egy programozót, tehát öten lettek. Látszott, hogy itt nagyon erős a növekedés, hogy nagyon nagy vákuum van a piacban, az emberek nagyon szeretik a terméket, óriási igény van egy felhő alapú, jól működő, mindenhol elérhető, megbízható számlázóprogramra.

Érczfalvi András: Plusz az adójogszabályok, pénzügyi törvények is alájátszottak ennek a folyamatnak.

Kis Ervin Egon: Főleg a rengeteg változás volt az, ami egyre inkább megnehezítette a telepítős szoftverek gyártóinak a dolgát. Nekik állandóan új verziókat kellett eljuttatniuk a felhasználókhoz, mert ezeket újra kellett telepíteni vagy frissíteni, ami egyrészt macera, másrészt időbeli késedelem. A Számlázz.hu esetében soha nem ez történt, és ma sem ez történik. Ha van egy jogszabályi kötelezettség, ami életbe lép július 1-jén, akkor a Számlázz.hu július 1-jén 0 óra 0 perctől megfelel ennek a jogszabályi változásnak. 2016-tól kezdődött el a nagy lendületű növekedés a cégben, létszámban is: dolgozók számában és ügyfélszámban is. A 2017-es évet zártuk 55 ezer felhasználóval, az elmúlt egy évben ezt megdupláztuk, és már több mint 100 ezer ügyfele van a Számlázz.hu-nak.

Érczfalvi András: Minek volt köszönhető ez a hirtelen duplázás?

Kis Ervin Egon: Itt két dolog indult be egyszerre. Egy évvel ezelőtt indítottuk el az új szolgáltatáscsomagokat, ezek között szerepel a #profi csomag, amely a direkt számlázást teszi lehetővé. A Számlázz.hu felhasználók úgy tudnak számlát kiállítani egymás felé, hogy az egy rendszeren belül jelenik meg, és lényegében mindenki, akinek van Számlázz.hu-s beszállítója – és elég sok ilyen van –, annak a költségszámlái is ott vannak a fiókjában. Ez egy olyan plusz lehetőséget biztosít a digitálisan érett felhasználóknak, egy olyan plusz kényelem – ahogy az autokassza és egyéb új szolgáltatások is – amitől elkezdték nagyon intenzíven egymásnak ajánlani a rendszert. Nekik is jó lesz, ha a partnerük belép, hiszen a saját életüket is megkönnyíti, ha egy rendszeren belül vannak. Tehát ez volt az egyik effektus, a másik pedig az, hogy július 1-jétől – hasonlóan a pénztárgépekhez – a NAV bevezette a számlák kötelező online beküldését. Ez egyelőre a 100 ezer forint áfatartalom feletti számlákra vonatkozik, amennyiben a számla befogadója vállalkozás.

Érczfalvi András: Ajajj… Azt mondtad, hogy „amennyiben”, akkor ebben könnyen lehet változás.

Kis Ervin Egon: Igen, úgy néz ki, hogy az értékhatár is csökkenni fog, vagy meg fog szűnni. Erdetileg is így tervezte a Pénzügyminisztérium. Az, hogy a magánszemélyeknek kiadott számlákat is be kell-e küldeni, ezt még nem lehet megmondani. Elég nagy teher a NAV számára is ezt a számlamennyiséget lekezelni. A lényeg az, hogy ez egy olyan pont volt, amikor mindenkinek világossá vált, hogy innentől fogva leginkább online számlázót jó használni, mert ha online van, akkor neki könnyű beküldeni, és ez nem egy külön feladat, mint egy telepítős programnál.  

A 2019-es év sok szempontból lesz izgalmas számunkra, lesz egy új szolgáltatásunk is, a katásoknak szóló új, komplex csomagról van szó, az autokatáról. Illetve egy új, 3 éves üzleti ciklust kezdünk meg, amiben egy csomó izgalmas fejlesztés lesz. Erről általánosságban azt tudom elmondani, hogy két nagy területet fognak érinteni, az egyik a pénzügyi folyamatok, a másik pedig a számvitel, ügyvitel területe. A pénzügyi folyamatok területe azt jelenti, hogy a jövő évben kötelezővé válik a bankok számára, hogy megnyissák egy ún. open API-n keresztül a számlavezető rendszereiket a fintech cégek számára, így elhárul az akadály az autokassza nevű szolgáltatásunk továbbfejlesztése elől. Jelen pillanatban egy bankkal sikerült ezt megvalósítanunk, mert egy bank volt kellően innovatív és nyitott hozzá, a többi bankkal a kétéves tárgyalások ellenére nem jutottunk előrébb.

Érczfalvi András: Nem voltak szabad vegyértékek, most viszont muszáj, hogy legyenek.

Kis Ervin Egon: Most muszáj: azt, amit eddig jókedvükben tehettek meg, ha megtettek, az most kötelező lesz, és ettől kezdve, ha ez a rendszer tényleg jól használhatóan beindul, a Számlázz.hu az autokassza kapcsolatot minden magyarországi bankkal ki tudja építeni – ha akarja a bank, ha nem. És innentől kezdve bármely banknál vezeti a Számlázz.hu felhasználó a számláját, az autokasszán kereszül meg tudjuk valósítani az automatikus kapcsolatot. A terveink között nem csak a bejövő utalásoknak a feldolgozása szerepel, hanem a kimenő utalásoknak az automatizmusa is. Ez azt jelenti, hogy nemcsak a kibocsátott számlák kifizetettségét fogja a rendszer automatikusan átállítani, hanem amennyiben egy Számlázz.hu-felhasználótól kapsz egy számlát a fiókodban, akkor be tudod állítani, hogy ha ettől a felhasználótól jön egy számla egy bizonyos összeghatárig, akkor azt határidőre automatikusan fizesd ki. Vagyis automatikusan elindítod az átutalást, amit jóváhagyni majd a netbankban kell.

Érczfalvi András: Ez a „pénzügyi asszisztens” egyre több jogosítványhoz jut, ugye?

Kis Ervin Egon: Így van, egyre több jogosítványhoz jut, ami azt jelenti, hogy egyre több olyan feladatot vesz le a vállunkról, amik csak macerát okoznak, az időt viszik el, ráadásul a tévedés lehetősége is bennük van. Az automatizmusok kevésbé tévednek.

Érczfalvi András: Volt egy fél mondatod, hogy „digitálisan érett felhasználók”… Ha ezt a 7-8 évet intenzíven együtt éled a Számlázz.hu-sokkal, láthatod, hogy nagyon sokat változtunk mi, a partnerek, vállalkozások, kisvállalkozások, vagy akár a katások is. Szóval egyszerűen kénytelenek vagyunk digitálisan egyre érettebbek lenni. Ez a folyamat jól látszik abból a székből, igaz?

Kis Ervin Egon: Én 20 évvel ezelőtt kezdtem foglalkozni a digitális gazdasággal, ami lényegében akkor még nem más volt, mint az e-kereskedelem. Most már azért ez egy jóval összetettebb dolog, és azt látom, hogy ezalatt a 20 év alatt rengeteget fejlődött minden szereplő. Rengeteget fejlődtek a cégek, rengeteget fejlődtek a felhasználók, és rengeteget fejlődött az állam és az adminisztráció is. Rengeteg dolgot tudunk megcsinálni online. De ez nem jelenti azt, hogy még ne lenne óriási fejlődési lehetőség előttünk. Tehát ha megnézzük például Észtországot, akkor azt látjuk, hogy ott a gazdaság minden szereplője sokkal fejlettebb digitálisan, Mindaz, amit ma csinálunk, az már sokkal jobb annál, ami volt, vagy sokkal könnyebb, de ezen még sokat lehet javítani. A Számlázz.hu-nál azon dolgozunk, hogy főleg a mikro- és kisvállalkozások számára minél több eszközt adjunk.

Érczfalvi András: Köszönöm szépen! Várjuk a következő éves új termékeket és fejlesztéseket!