2020. július 1-től kötelező feltüntetni a vevő adószámát a számlán abban az esetben, ha a vevő vállalkozás vagy vállalkozó, illetve ha egyáltalán van neki adószáma. Újabb kihívás az e-kereskedőknek…

Mit kell tudnod, és mit kell tenned ahhoz, ha mint e-kereskedő, sikerrel szeretnél megfelelni a jogszabályoknak abban az esetben is, ha a számlákat nem kézzel bocsátod ki (reméljük!), hanem az automatikusan, a Számla Agent API-n keresztül történik?

Kocsiszín és tejszín

A vállalkozásoknak adószámuk van, a magánszemélyeknek adóazonosító jelük.

Ha a vevőd magyar vállalkozás, akkor az adószám feltüntetése kötelező. Magánszemély esetén egyrészt nincs adószám, másrészt a magánszemélyek SZJA bevallásához kapcsolódó adóazonosító jel feltüntetése soha nem kötelező, erre nincs szükség, sőt, ennek feltüntetése a számlán komoly GDPR vonzatokkal is jár, tehát:

a magánszemély adóazonosítójának feltüntetése a számlán rossz ötlet, soha ne tegyél ilyesmit!

A Számlázz.hu NAV-álló!

Ez többek között azt is jelenti, hogy a lehető legtöbb eszközzel szeretnénk megakadályozni, hogy lemaradjon az a bizonyos adószám a számláról, ha a vevőd magyar vállalkozás vagy vállalkozó. De ehhez rád is szükség van, egyedül nem megy! 🙂

Első szabály: győződj meg arról, hogy a vevőd vállalkozás vagy sem!

Ha a vevőd ”átmegy” egy ügyintéző “keze között”, akkor ezt nem olyan bonyolult tisztázni. Sok esetben azonban (pl. webáruházak) a vevő saját maga adja meg a nevét és címét, és persze az adószámát is (ha van neki). A leghelyesebb, ha megkérdezed tőle a regisztrációs felületen: vállalkozásként (vállalkozóként) regisztrálsz? Ebben az esetben szükség lesz az adószámodra, készítsd elő!

Második szabály: ellenőrizd a vevőd adószámának formátumát!

Ha a vevőd magyar adóalany, akkor az adószáma ????????-?-?? formátumú, ahol a kérdőjelek helyén csakis számok állhatnak. Ennél több ellenőrzésre szerintünk nincs szükség, de ha mégis szeretnél, van egy jó hírünk: A Számlázz.hu biztosít egy olyan Számla Agent interfészt, ahol megmondjuk (közvetlen NAV összeköttetéssel!), hogy a megadott adószám létezik vagy sem. Erről részleteket a dokumentációban találsz.

Vevőm által megadott adatok valódiságának ellenőrzése nem szükséges

Jó hír, hogy jelenleg nincs olyan jogszabály, amely arra kötelezne, hogy a vevő által a regisztrációkor (vagy számlázáskor) megadott adatokat ellenőrizd. Ez vonatkozik a vevő nevére, címére és adószámára is. A következő számla tehát teljesen szabályos és elfogadott:

Viszont… ahogyan említettük, a Számlázz.hu szeretne megvédeni téged attól, hogy adószám nélküli számlát bocsáss ki (ha a vevőd vállalkozás vagy vállalkozó). Hogyan teszi ezt?

Kézi számlázás esetén könnyű a dolga, mert tud kommunikálni a számlázó emberrel. Számla Agent működése esetén azonban nincs ember, akinek a figyelmét felhívhatná arra, hogy hé, ez egy káefté, kellene az adószáma is!

Partner adata: van adószámom vagy nincs?

Ha megnyitod bármely partnered adatlapját, láthatod, hogy külön adatmezőben lehet megadni azt, hogy ez a vevőd magánszemély vagy vállalkozás, van adószáma vagy nincs. Kb. így néz ki a képernyő:

Ha a vevődnek van adószáma, akkor a számla mentés adószám nélkül nem fog sikerülni, hiszen azt fel kell tüntetni a számlán.

A “számla mentés nem fog sikerülni” esemény azonban meglehetősen kínos szituáció lehet abban az esetben, ha a folyamat teljes mértékben automatizálva van, és a vevőd éppen fizetett is. Hogyan mehet biztosra az az e-kereskedő, aki számlái nagyrészét automatizáltan, napi 24 órában bocsátja ki?

A regisztráció során a vevőd megadta, hogy magánszemély vagy vállalkozás/vállalkozó. Ezt az atombiztos információt el tudod küldeni a Számla Agentnek a számla adatait tartalmazó XML adathalmazban. Ismét mutatom a dokumentációt, de a lényeg ez:

Tehát ha a vevődtől biztosan tudod azt az információt, hogy ő adóalany (vállalkozás) vagy sem, akkor ezt a fent kiemelt módon, a számla adataival együtt elküldheted a Számla Agentnek. Ez az egyetlen, de 100 százalékosan biztos módszer arra, hogy

soha ne álljon le a Számla Agent-es automatikus számlakibocsátásod adószám hiba miatt.

És ha rossz az adószám? Mi lesz a NAV Online Számla rendszerével?

Fentebb említettem már, hogy a vevődtől bekért adatokat nem kell ellenőrizned. Igen, a vevőd által megadott adószám talán nem létezik, talán nem is felel meg a ????????-?-?? formának. Nem baj. És nem csak azért, mert téged – mint számlakibocsátót – ezen a téren nem terhel felelősség, hanem mert ezek az adathibák nem akadályozzák meg a Számlázz.hu-t abban, hogy a kérdéses számlát feladják a NAV Online Számla rendszerébe: a feladás ettől függetlenül sikeresen meg fog történni!

Említettem már, hogy a Számlázz.hu NAV-álló? 🙂

Szeretnél többet tudni a NAV online számlázásról?

Hozzászólások

hozzászólás