„A Four Bites története 2014-ben egy ötlettel és sok-sok kísérletezéssel indult.” – ennél jellegzetesebb „startup” sztorival nem is indulhatna a fiatal cég bemutatkozása. Annál különlegesebb folytatás, hogy a Cápák között egyik befektetője komoly ajánlatot tett a műsorban, amit az alapító Pólya Bernadett végül nem fogadott el. Megállapodás tehát nem született, de az újító catering cég csapata, és a műsor nézői számára is tanulságos a történet. Interjúnkban Pólya Berni mesél az ötletről, Cápákról, és továbbfejlődésről.

Honnan jött az ötlet, hogy vállalkozásba fogj, és miért pont gasztronómiai területen? Egyáltalán, miben jelentett újdonságot a piac számára a Four Bites Catering?

– Mi alapvetően rendezvényekre szállítunk ételeket, főleg falatka formátumban. Ezeknek a különlegessége egyrészt a mérete, a funkcionalitása, hogy egy harapással lehet elfogyasztani, másrészt az, hogy egészséges, helyi, szezonális alapanyagokkal dolgozunk. Tízfős összejövetelre, de 300 fős rendezvényre is szállítottunk már, főleg cégeknek, de magánszemélyeknek, például esküvőre is. Az ötlet eredete az az „agylövésem” volt, hogy falatka formátum kell. Még nem képzeltem el a terméket, csak azt, hogy ekkora méretű legyen (mutatja). Öt éve még nem volt szokványos Budapesten az egészséges, könnyen fogyasztható street food, és megelégeltem, hogy ha csak gyorsan tudok beugrani valahova enni, akkor az péksütemény lesz, vagy egy gyros, amit nem lehet kulturáltan megenni. Az is közrejátszott, hogy az előző munkahelyemmel sok rendezvényen vettem részt, ahol mindig ugyanazok a szörnyű ételek voltak. Ezt a Cápákban konkrétan be is mutattuk: száraz pogi, fura aprósütik, majonézes nem tudom, micsodák… Nem értettem, hogy miért nem lehet ezt praktikusan és jól csinálni. Összeálltam Fanni barátnőmmel, vele kezdtünk termékeket fejleszteni, először csak a saját szórakoztatásunkra. Később látszott, hogy megvan a kereslete, és rájöttünk, hogy erre céget kell alapítani. Kevesen tudják, de a FourBites a Fanni és a Berni kezdőbetűkből jött. Ráhúztunk több magyarázatot is, négy falatka pont egy snack-nek felel meg, és négy tulajdonosa van a vállalkozásnak, de őszintén innen jött a név.

Milyen élmény volt prezentálni ezt az ötletnél már sokkal több, de fejlett cégnél jóval kevesebb vállalkozást a Cápák között műsorában?

– Kettéválasztanám a felkészülést és magát a szereplést – bár mindkettő nagyon stresszes, de alapvetően jó élmény volt. Nem vagyunk nagyon szereplős típusok, és amikor először egyedül odamentem, iszonyatosan izgultam. A második körnél, aki meghallgatott, mondta is, hogy látja rajtam, teljesen piros a fejem, vegyek levegőt, nyugodjak meg, jó lesz ez így. Volt bennem izgalom azért is, mert nem tudtam, hogy kihez mérjük magunkat, kik a versenyzők. Ráadásul nekem a tévé műfaja kicsit idegen, hajlamos vagyok befeszülni kamerák előtt. De végig azt éreztem a felkészülésnél, hogy mindenki azon van, hogy ne legyen “megcsinált”, hanem a mi stílusunk jöjjön ki. Külön szimpatikus volt, hogy ajánlásokat tettek, nem pedig előírásokat, amit vagy elfogadtunk, vagy nem. A szereplésnél akkor nyugodtam meg, amikor odamentünk és párbeszéd alakult ki. Szeretem, ha van interakció, és sokkal kedvesebbek voltak a Cápák, mint amire gondoltam. Sokat kérdeztek, és éreztem, hogy tényleg érdekli őket, tényleg bele szeretnének látni a működésbe. Úgy éreztem, hogy olyan emberekkel beszélgetek, akik pontosan tudják, miről szól egy vállalkozás felépítése, és nem a levegőbe beszélnek. Külön nagy élmény volt, hogy a Joci társam is jött velem, aki feloldotta a hangulatot, így lett ilyen kis játékos az egész.

Mennyire vagy elégedett a végeredménnyel, hogy az általatok felajánlott 7% helyett Tomán Szabina 25%-ot szeretett volna kapni, amit végül nem adtatok el neki?

– Elégedett vagyok. Nehéz ilyen rövid idő alatt egy ekkora horderejű döntést meghozni, mert szeretek aludni rá egyet, de nem bántam meg. Úgy érzem, hogy mi még nem forrtunk ki teljesen, és amíg ez így van, addig nem szeretnénk egy ilyen jelentős tulajdonrészt külső befektetőnek odaadni. Még ki kell nőjük magunkat. Erre egyébként nagyon jó visszajelzéseket kaptunk a Cápáktól, és pontosan tudjuk, hogy mi az, amiben fel kell nőnünk. Még hetekig ezzel álmodtam, a többiekkel is megemésztettük, de tényleg szuper élménynek, jó megjelenési lehetőségnek, és nagyszerű tanulási lehetőségnek éreztem.

A cég forgalmában mennyire volt érezhető a szereplésetek hatása, fellendült a forgalmatok?

– Fel, főleg érdeklődés szintjén, hiszen ez pont a karantén időszak alatt történt, amikor a rendezvénypiac teljesen lenullázódott.Március 12-vel az összes céges megrendelésünket lemondták. Pár napra rá indítottunk egy kampányt “Főzünk rád is” névvel, és ebédmenüket kezdtünk készíteni. A műsornak köszönhetünk több menü rendelőt is, és idővel a feloldások után már új cateringes megkereséseket is.
Ez okozott egy kis zavart a nézőkben, akik arra számítottak, hogy rendezvényre lehet rendelni, de csomó megkeresés jött, hogy majd ha lehet, szívesen rendelnének. Nyáron szerencsére jöttek be újabb Falatka cateringes megrendelések is, főleg esküvőkre, amiből több is a Cápáknak köszönhető. Érkeztek érdeklődők is, akik szeretnének velünk együttműködni, ami nagyon értékes. Kíváncsi vagyok, hogy ha nem lett volna ez a karanténidőszak, hogy alakult volna, de így sem vagyunk szomorúak.

Kommunikációtokban akkor a Cápák között műsora legalább olyan támogató szereplő, mint amilyen támogató eszköz a Számlázz.hu igyekszik lenni minden felhasználójának. Ez az „együttműködés” mikor kezdődött?

– Egyből a cégalapításkor. Muszáj volt, hogy korszerű, digitális számlázásunk legyen. Megdöbbenek attól, hogy sok rendszernél és intézménynél mennyire elavult az adminisztráció. Például egy átlagos bankban is, nem hiszem el, hogy létező, meglévő adatok bepötyögésével telik el egy óra. Ezek fölösleges, kidobott idők, pláne ha valaki vállalkozást kezd. Úgy éreztem, hogy nagyon sok minden szakad rám, több olyan terület, amihez alapvetően nem értek. Nem értek a könyveléshez, a számlázáshoz, sales-hez, konyhahelyiség kialakításhoz, és ha mindenbe beleásom magam, mindenhez érteni akarok, akkor teljesen szétszakadok. Ezért muszáj volt olyan szolgáltatót választanom, aki úgymond gondolkodik helyettem: érti a saját szakterületét, és én nyugodt lehetek, hogy ezt a területet lefedi. Néztem több szolgáltatót is, és a Számlázz.hu-nál éreztem egy fiatalos, korszerű lendületet, és hogy felhasználó-orientált. Akkor döntöttem el, hogy nekem egy ilyen “hülyebiztos” rendszer kell: majd úgyis szól, ha rosszul akarom kiállítani a számlát, vagy ha bármi gond van.

Egy olyan catering cég számára, mint a tiétek, milyen funkciók segítik leginkább a munkát, az egyszerű számlakíállításon kívül?

– Nálunk “elcsúsztatottak” a kifizetések, például egy céges rendezvény esetén x napos határidővel történik a fizetés. A rendszerben szoktam követni, mi az, ami ki van fizetve, vagy nincs kifizetve. Sorrendben látom, dátum szerint vagy ügyfél alapján tudok szűrni kimutatásokra, vagy összforgalomra. Az így nyert információk értékesek számomra. Ami nagyon hasznos volt a karantén alatt, hogy a “Főzünk rád” kampánynál sok magánszemélynek számláztunk. Online, kártyával fizetnek, és a rendszer azonnal adminisztrálja, hogy ki van-e fizetve. Rengeteg utánkövetési munkát vesz le a vállunkról.

A Cápák között óta, vagy akár a Cápákkal való beszélgetések hatására változott valami nálatok?

–Több minden változott, és tervben is voltak már változások. A műsorban is említettem, hogy fogunk nyitni egy üzletet, ami kicsit eltolódott a covid miatt, de ha minden igaz, szeptemberi nyitással megtörténik. Kicsit a gondolkodásmódunkban, hozzáállásunkban is változott, hogy az értékeinktől ugyan nem távolodunk el, sőt, továbbra is ragaszkodunk hozzájuk, de még komolyabban rá kell feküdnünk az üzleti számokra, a bevétel mennyiségére. Érdemes úgy kialakítanunk az infrastuktúránkat, a munkaszervezést, a háttéradminisztrációt, kommunikációt, hogy nagyban tudjunk gondolkodni. Ha az üzletünk megnyílik, és jönne egy nagyobb forgalom, akkor tudjuk kezelni, és ne omoljon össze a rendszerünk. Arra is rájöttünk, hogy érdemes lenne profi kommunikációs szakemberrel együtt dolgoznunk, mert egyikünknek sem ez a szakterülete. Hiába tudunk jó képet készíteni, vagy jó szöveget írni, kell valaki, aki segít a koncepciót kialakítani, és ezt stratégiailag kézben tartani. Muszáj jobban megmutatnunk, hogy kik vagyunk és mit akarunk, mert így elveszünk a nagy médiazajban. Erre is volt fantasztikus lehetőség a Cápák között, tényleg éreztem az erejét annak, hogy egy ilyen nézett műsorban sokan hallották a nevünket.