Csodával szemlélem, amikor tizenéves fiatalok felnőtteket megszégyenítő programokat kódolnak, vagy digitális eszközökkel igazi műalkotásokat teremtenek. Talán azért lehetséges ez, mert még nem korlátozza őket a sok berögződés, de az is sokat segíthet, hogy ez a korosztály a digitális gondolkodást már az anyatejjel magába szívta. Akárhogy is van, a Formáld a világod! fiatal versenyzői tényleg olyan ötleteket valósítottak meg, amelyek képesek szemléletet formálni. Vállalkozók figyelem: van kitől tanulni!

A C3 Alapítvány 15 éve minden évben megrendezi a <19 Formáld a világod! Szabadfogású Számítógép Versenyt, ahol 19 év alatti fiatalok mérettetik meg magukat. A Számlázz.hu pedig már sok éve támogatja a programot, amely tehetséges fiatalokat indít el egy izgalmas pályán. Hogy miért álltunk az ügy mellé? A kapcsolódás egyértelmű: a Számlázz.hu az automatizációban, digitalizációban hisz, ez a verseny pedig éppen ezen a területen korszakalkotó: az új generációt biztatja az informatikai megoldások rendkívül okos alkalmazására.

Gyermeki alkotókedv és nagy ötletek

A verseny alapvető célja, hogy a gyerekek és tizenéves fiatalok kreatív számítógép-használatát ösztönözze, és fejlessze a tudatos, alkotói attitűdöt az iskolai kereteket átlépve, szabadon. 

Bármely saját készítésű, digitális eszközzel létrehozott projekttel tudnak pályázni a diákok évről évre, lehet az infografika, animáció, rajz, zene, játék, honlap, portál, adatvizualizáció, mobilkommunikációs fejlesztés, robot, saját készítésű szoftver, hardver, és így tovább, csak a képzelet szab határt. A gyermekkorra jellemző szabad kísérletezés azt is lehetővé teszi, hogy a fiatal alkotók már ismert, nagy múltú műformákat is megújítsanak. Vajon mi sül ki ebből? 🙂

A felhozatal mindig sokszínű: korábban olyan innovatív megoldásokat láthattunk, mint termékek közül a müzliautomata vagy a jeltolmács kesztyű, a tavalyi karanténidőszak pedig olyan ötletek megszületéséhez járult hozzá, mint a digitális kiállítás vagy maszkviselést kamerán keresztül ellenőrző program. Külön érdekes a verseny történetét évről évre követni, ahogyan az alkotások tükrözik a digitális technológia fejlődésének aktuális állapotát, változását. Egy dolog viszont állandó: valamilyen informatikai megoldást, kreatív önkifejezési eszközt használnak a mindennapok jobbá tételéhez.

A jók között is a legjobbak – íme a személyes kedvenceink!

Az idei felhívásra több mint 200 alkotással neveztek, melyek közül a szakmai zsűri 11 nyertes pályaművet választott ki. Nem lehetett könnyű dolguk! A díjazott művek között található egyedül is játszható retro pong-játék, Elvis Presley történetét 15 másodpercben bemutató videóklip és tudományos képregény is. A pályaműveknek sok esetben komoly társadalmi üzenetet is hordoznak – ez is mutatja a digitalizáció pozitív erejét: teret enged az önkifejezésnek és új kapukat nyit meg nehéz témák könnyen befogadható tálalásához. 

Nagy meglepetésünkre gyakorlatilag egy könyvelőszoftver is megszületett: a 9 éves Szür Kristóf felismerte, hogy a Gazdálkodj Okosan pénztárosainak nincs könnyű dolga, hiszen felügyelniük kell a pénztárat, miközben vezetik a játékostársak folyószámláit, kamatot kalkulálnak, és maguk is részt vesznek a játékban. A társasjátékozást segítő program a papíralapú könyvelés digitális kiváltásával és a kalkulációk gombnyomásra történő elvégzésével növeli a játékélményt. Az alkotó talán nem is tudja, hogy milyen valid digitális választ adott az igazi könyvelők mindennapi problémáira is!

A Számlázz.hu egy másik kedvence az az alkotópáros – nekik Ángyán Balázs ügyvezetőnk adta át a díjat az online eredményhirdetésen –, melynek tagjai a Scratch nevű felületen klasszikus népmesei elemekből építették fel színes és gazdag mesevilágukat: a hercegnőt elrabolták, és aki kiszabadítja, az busás pénzjutalmat kap a királytól. A 12 éves Hekeli Sára és a 11 éves Pap Bence játéka nem könnyíti meg a kalandorok sorsát: félrevezető jelzések, sehova sem vezető utak és rejtett mezők között kénytelenek bolyongani, amíg a hercegnő a szemük elé nem bukkan.

Mindenki nyertes

Gyakorlatilag az összes díjazott alkotást felsorolhattam volna a kedvencek között, hiszen egytől egyig egyediek, ötletesek, és rendkívül inspirálóak. Ezzel a versennyel tényleg mindenki nyer: 

  • a gyerekek, mert szabadon szárnyalhat a fantáziájuk, miközben egy komoly megmérettetésen vesznek részt;
  • a pedagógusok, mert egy olyan lehetőséget ad a kezükbe, amellyel ösztönözni tudják a tanulókat a kreatív problémamegoldásra;
  • a szülők, akik nagyon büszkék lehetnek gyermekeikre;
  • és a vállalkozók is, akiknek receptre írnám fel a pályaműveket.

Gondoljunk csak bele, miről szól ez a verseny: újító és hasznos ötletekről és megoldásokról, tervezésről és kitartásról, éppen azokról, amik a nagybetűs vállalkozói életben is a legfontosabbak. Hívd elő te is gyermeki énedet, és ha sikerül, azzal nagyon sokat nyerhetsz!

A digitális ökoszisztéma keringésének állandó vérfrissítésre van szüksége. A fiatal tehetségek friss és innovatív ötleteit látva én nyugodt vagyok afelől, hogy lesz utánpótlás.