Ezt a cikket utoljára ezen a napon módosítottuk: 2022.09.26. Mindent megteszünk, hogy naprakész információt szolgáltassunk oldalunkon, de előfordulhatnak elavult információk korábbi bejegyzéseinkben. Ha elavult információt találsz, kérjük, hogy jelezd ügyfélszolgálatunknak. Köszönjük!

Ha a kata adózás változásai – vagy egyéb okok – miatt egyéni vállalkozásod helyett bt. vagy kft. alapításában gondolkodsz, van néhány dolog, amire mindenképpen oda kell figyelned. Az, hogy az “új” katatörvény életbe lépésével hogyan folytatod, nagyon sok mindentől függ, és biztosan benned is sok még a kérdőjel. Most azoknak szeretnénk segíteni, akik arra jutottak, hogy jó alternatíva lehet nekik egy társas vállalkozás alapítása.
A K&H Bank 4 + 1 tanácsában összefoglalta a legfontosabb tudnivalókat.

#1 Egyéni vállalkozás helyett bt. vagy kft. legyen? – a korlátlan vagy a korlátolt felelősség mellett döntesz?

Az egyéni vállalkozás nagy előnye bármilyen cégformával szemben, hogy szüneteltethető, míg bt. vagy kft. esetén erre nincs lehetőséged. Ezzel mindenképp számolnod kell, ha társas vállalkozás alapításában gondolkodsz. Ha ezt tudod vállalni, a vállalkozási forma eldöntése az első lépésed. A bt.–nek és a kft.-nek is vannak előnyei-hátrányai.

A bt. alapítása olcsóbb, pár tízezer forintból megoldható. Minimum két személy szükséges hozzá: egy beltag és egy kültag. Nincs minimális összegű alapítási vagyon, viszont a beltag teljes vagyonával felel a vállalkozás tevékenységéért, míg a kültag csak a betett betéti összeg erejéig. Ha úgy döntesz, hogy egyéni vállalkozásodat is megtartod, akkor betéti társaságban csak kültag lehetsz. A felelősség kérdése a kft. esetében a legkényelmesebb: itt csak a betett törzstőkédig vagy nem vagyoni hozzájárulásod erejéig felelsz a társaság tartozásaiért, saját vagyonoddal nem. A minimális alapítási tőkeösszeg viszont 3 millió forint, de ezt nem szükséges alapításkor maradéktalanul megfizetni, lehetőséged van a cégalapítást követően rendezni az elmaradást, akár nem pénzbeli, hanem ún. apport – pl. gépjármű – bevonásával is. Fontos, hogy a korlátolt felelősség csak akkor érvényes, ha a törzstőke pénzbeli hozzájárulásának legalább a fele befizetésre került a cégalapításkor, ellenkező esetben magánvagyonnal történik a felelősség vállalása, de akkor is csak 3 millió forintig. Tehát ha alapításkor 1 millió forintot fizetsz be, akkor a fennmaradó kétmillió forintos összegig felelsz a magánvagyonoddal!

#2 Áfás leszel vagy sem? – ennek a kérdésnek az eldöntéséhez mindenképpen egyeztetned kell egy könyvelővel!

Amennyiben az egy naptári évben termékeid, szolgáltatásaid értékesítéséből kiszámlázandó összeg várhatóan 12 millió forint alatt marad, és tevékenységed során alacsony a költséghányad, akkor fontolóra vehető az alanyi adómentesség lehetősége, ebben az esetben nem számlázod ki a 27%-os áfát, de nem is igényelheted vissza a költségeid után befizetett áfát. Ha vevőid inkább magánszemélyek lesznek, illetve vállalkozásod költségei alacsonyak, akkor az alanyi áfamentesség jó választás lehet. Ha pl. gyártó tevékenységed van, és az eladási áradon belül magas a költségszinted, – tehát ha a beszerzéseknél sok az áfás költséged – akkor érdemes azt visszaigényelni, azaz az áfás adózást választani.

#3 A létesítő okirat elkészítése és cégbejegyzés – ügyvédet kell megbíznod!

Gazdasági társaság alapításához be kell vonnod egy ügyvédet is, aki elkészíti a társasági szerződést, melyet egyszemélyes társaság esetében alapító okiratnak, míg az egyéb gazdasági társaságoknál társasági szerződésnek neveznek. A dokumentumban meg kell határoznod 

  • céged nevét, 
  • székhelyét, (ha van telephelyét) 
  • tevékenységét, 
  • valamint a gazdasági társaság tagjait, 
  • vagyoni hozzájárulásukra vonatkozó adatokat (a jegyzett tőke lehet pénz és nem pénzbeli vagyoni hozzájárulás ún. apport pl. bármilyen ingó vagy ingatlan dolog, vagyoni értékű jog) és 
  • az első vezető tisztségviselő (cégvezető, ügyvezető) megnevezését, aki felelős lesz a társaság napi működéséért,
  • végül a cégjegyzés módját (azaz azt, hogy önállóan, vagy valamely másik vezetővel közösen írhat-e alá a társaság nevében). 

Legkésőbb az alapító okirat elkészítése előtt érdemes egy könyvelővel is konzultálnod abból a célból, hogy a tevékenységedhez leginkább passzoló adózási módot válaszd, illetve abban is segítségedre lesz, hogy az ügyvezetés milyen jogviszonyban és hány órás bejelentéssel működjön. A cégbejegyzési folyamat elektronikus úton zajlik, de mivel kötelező a jogi képviselet, ezért ügyvéd közreműködése szükséges. Az elkészült társasági szerződést és aláírási címpéldányt ügyvéd (vagy jogtanácsos) ellenjegyzi. Az okiratok elkészítése után 30 napon belül meg kell kérned a cégbíróságon céged bejegyzését, a benyújtott kérelemmel pedig megkezdődhet a cég gazdasági tevékenysége, bár a cégbíróságnak még 15 napja van a kérelem elbírálására. Amennyiben a cég létesítő okirata jogszabályban foglalt, előre meghatározott tartalmú szerződésminta alkalmazásával készül, akkor egyszerűsített eljárás keretében  a cég bejegyzése akár 1 munkanapon belül megtörténik. 

A bejegyzési kérelemmel egyúttal az adószámot is automatikusan megigényled. A bejegyzést követően be kell jelentkezni a helyi iparűzési adó alá a székhely szerinti, illetékes önkormányzatnál és 15 napon belül az elektronikus KSH adatszolgáltatást is be kell rögzíteni. Érdemes azonnal a cégkapu igénybevételére regisztrálni, amely kötelező a gazdálkodó szervezetek számára mivel ezen a csatornán kommunikálnak a hivatalok, mint pl. a NAV, önkormányzat, iparkamara stb.

#4 Vállalkozói számla – 15 napon belül kötelező megnyitnod, de online is igényelheted!

Törvényi előírás, hogy a cégnek ún. pénzforgalmi számlát, azaz a vállalkozói bankszámlát kell nyitni az adószámának közlésétől számított 15 napon belül. Frissen alapított céged vállalkozói számlanyitásához szükség lesz:

  • a társasági szerződésre vagy az alapító okiratra, 
  • aláírási címpéldányra vagy aláírásmintára a vezető tisztségviselő(k)-től, ill. a bankszámla felett rendelkezőktől. 
  • cégbírósági tanúsítványra, adó és KSH-számmal ellátva. Ha nincs adószám a cégbírósági tanúsítványon, akkor külön be kell mutatnod az adóbejelentkezési lapot. Amennyiben csak törzstőke befizetés történik letéti számlára, akkor nem kell a cégbírósági tanúsítvány.

Bankválasztás előtt érdemes tájékozódnod a számlavezetés várható költségeiről, hiszen fontos, hogy működési költségeidet alacsony szinten tartsd. Könnyebben ki tudod választani vállalkozásod forgalmához legjobban illeszkedő számlacsomag konstrukciót, ha előre átgondolod, hogy melyek lesznek a leggyakoribb tranzakciók. Így, nem feltétlenül szükséges a bankok teljes hirdetményét átböngészned, hanem csak a számodra legfontosabb, leggyakrabban használt díjtételeket kell összehasonlítanod. Ha pl. bevételed jelentős része készpénzben keletkezik, akkor érdemes megnézni, hogy egy-egy banknál mekkora különbség van a bankfióki készpénzes tranzakciók és az ATM-eknél elérhető tranzakciók díjtételei között, illetve, hogy a környékeden elérhető-e a bank saját ATM készüléke és van-e készpénzbefizetés funkciója is. 

Ha bevételeid és kifizetéseid között lesznek devizás tételek, akkor érdemes megnézni, hogy milyen árfolyamot alkalmaz a bank, mert előfordulhat, hogy egy magasabb havi számlavezetési díjat bőven ellensúlyozhat egy kedvezőbb deviza átutalási díj, vagy kedvezőbb árfolyam alkalmazása. 

Általános érvényű, hogy az elektronikus megbízásoknál a bankok kedvezőbb tranzakciós díjakat alkalmaznak a papíralapú megbízásokhoz képest, és innovatív internetbanki, mobilbanki megoldásokat kínálnak, valamint kedvezményesen biztosítják az üzleti kártyaigénylést. 

A legtöbb banknál a vállalkozói számlák igénylése online is elindítható, bejegyzés alatt álló cég esetén a cégbírósági nyilvántartásból elektronikus úton lekért, et3, es3 vagy dosszié formátumú bejegyzési kérelmet és cégbírósági tanúsítványt lehet feltölteni a bank weboldalára, vagy e-mail-ben eljuttatni a banki tanácsadó vagy a bank egy központi e-mail címére, és ezt követően csak az ügyfélazonosítás és szerződés aláírása miatt kell a bankfiókba menni.

+1 Számlázz.hu ügyfélként vállalkozói számlanyitáshoz válaszd a K&H Bankot!

Gazdasági társaság bejegyzéséhez szükséges törzstőke elhelyezésére, és a kötelező vállalkozói számlanyitás kapcsán válaszd a K&H Bankot! 2022. december 31-ig tartó akció keretében, a számlanyitástól számított 1 évig nem számoljuk fel a K&H start-, dinamikus-, aktív extra vállalkozói számlacsomag havi díját, EBKM: 0,01%.

Érdekel a kedvezményes számlanyitás

Kkv számlanyitás és K&H Start, Dinamikus, Aktív extra számlacsomag 

A termékfeltételekre vonatkozóan megjelenített tájékoztatás nem teljeskörű. A jelen tájékoztató nem minősül ajánlattételnek. A kondíciók módosításának jogát a Bank fenntartja.  Az akció részletes leírását, illetve feltételeit az ügyfélszerződés, a Vállalati ügyfelek részére nyújtott pénzforgalmi és betéti szolgáltatások Általános Szerződési Feltételei, a Bankkártya és hitelkártya szolgáltatások Általános Szerződési Feltételei, az Elektronikus azonosítású banki szolgáltatások Általános Szerződési Feltételei, a K&H mobilinfo szolgáltatás Általános Szerződési Feltételei, az Üzletszabályzat, az aktuális Hirdetmény vállalati ügyfelek részére, valamint a „Hirdetmény K&H Start Extra, Dinamikus Extra, Aktív Extra vállalkozói számlacsomag kedvezmény 0-300 millió forint árbevételű, új banki ügyfél vállalkozásoknak, akik 2022. augusztus 31-ig a kisadózó vállalkozások tételes adója (kata) szerint adóztak és Számlázz.hu előfizetéssel rendelkeznek” tartalmazza, mely megtekinthető a kh.hu internetes oldalon és a K&H Bank Zrt. ügyfélpontjaiban.

A K&H Bank tartalomszolgáltató partnere a vállalkozások szakértője, a Vállalkozás Okosan.

K&H bankszámla kedvezmény
Hozzászólások