Ezt a cikket utoljára ezen a napon módosítottuk: 2018.07.26. Mindent megteszünk, hogy naprakész információt szolgáltassunk oldalunkon, de előfordulhatnak elavult információk korábbi bejegyzéseinkben. Ha elavult információt találsz, kérjük, hogy jelezd ügyfélszolgálatunknak. Köszönjük!

Gyakran kérdezitek tőlünk: hogyan kell úgy számlázni, hogy „biztonságban” legyünk a NAV-ellenőrzés során? Stygár László a Számlázz.hu Akadémia I. évadában lebbentette fel a fátylat a titokról, a válasz nagyon egyszerű!

Biztosan tudjátok, hogy a Számlázz.hu-t több mint 70 000 vállalkozás használja számlakibocsátásra nap mint nap, tehát teljesen természetes, hogy a NAV ellenőrei munkájuk során rendszeresen ellenőriznek olyan vállalkozásokat, amelyek számlakibocsátási kötelezettségüknek a Számlázz.hu-val tesznek eleget.

Hogyan is történik egy NAV-ellenőrzés a mi információink és a mi tapasztalataink szerint?

Egyáltalán nem úgy, hogy a NAV-ellenőr fog egy számlát, azt mikroszkóp alá teszi, és megnézi, hogy mindenben tökéletesen, szó és betű szerint jártatok-e el. Éppen ellenkezőleg!

A NAV az ellenőrzése során valójában összességében vizsgálja

  • a megtörtént gazdasági eseményt (ami maga a vásárlás),
  • a vásárlás során kibocsátott bizonylatok összességét (amelyek közül a számla csak egy),
  • illetve természetesen azt, hogy az adófizetés megtörtént-e.

Gyakran kérdezitek például, hogy ha kibocsát valaki a vevője felé egy átutalásos számlát, és azt a vevő utóbb nem átutalással egyenlíti ki, hanem például készpénzzel, akkor ezt a számlát sztornózni kell-e. Illetve mi fog történni ezzel a számlával egy esetleges adóellenőrzés során?

A jó hírünk az, hogy az adóellenőrök a megtörtént gazdasági eseményt összességében, a többi bizonylattal együtt vizsgálják. Ilyen esetben tehát, amikor egy átutalásos számlát utóbb a vevő mégis készpénzzel fizet ki (és ez a készpénzbefizetés a házipénztár bizonylatolásában látszik), nincs szükség a számla további korrekciójára.

Mi kell tehát ahhoz, hogy nyugodtan hátradőlj egy NAV-ellenőrzés során?

  1. Szükséged van egy NAV-álló, megbízható számlázóra, amely folyamatosan követi a jogszabályokat. (Például nem enged kibocsátani egy számlát addig, amíg a számla kötelező tartalmi elemei hiánytalanul nem szerepelnek a számlán.)
  2. A számla, illetve a bizonylat pontosan fedje le a megtörtént gazdasági eseményt, vagyis a vásárlást.
  3. Add meg a császárnak, ami a császáré: vagyis fizesd be a számlán megjelenő adót az adóhatóság felé.

Ha a fent említett három szempontot betartod, nem kell tartanod semmilyen NAV-ellenőrzéstől. Az első pontban ráadásul mi is tudunk neked segíteni: ha szeretnél te is nyugodtan aludni, regisztrálj a Számlázz.hu-n egyszerűen és gyorsan!

Van egy jó hírünk: ha velünk számlázol, július 1., vagyis a NAV online számlázás bevezetése után sem kell félned a NAV-tól!

Szeretnél többet tudni a NAV online számlázásról?