A C³ Alapítvány idén 20. alkalommal rendezte meg 19 év alatti fiataloknak szóló <19 Formáld a világod! számítógépes versenyét, és a jubileumra egy kiegészítő eseménnyel is készültek, amely egyben a digitalizáció evolúciójának lenyomata – játékos formában. A  C³ Alapítvány kiállításán jártunk a  Deák Galériában, és nagyon élveztük. 🙂

Az elmúlt húsz évben több, mint 7500-an neveztek a C³ Alapítvány megmérettetésére, ahol 19 év alattiak mutathatják be tehetségüket digitális eszközzel készült alkotásokon keresztül. A Formáld a világod! verseny szokásos évi bemutatóján túl átfogó, hosszabb időn át nyitva tartó kiállítással ünneplik a 20. szülinapot.

Most is támogatjuk a világ(re)formáló megoldásokat

A Számlázz.hu évek óta támogatja a C³ Alapítvány kezdeményezését, mert hiszünk a digitalizáció erejében, ami ha a tehetség erejével is párosul, abból csodák születnek. A csodák születésénél pedig nagyon felemelő jelen lenni.

Szabadfogású Számítógép Verseny volt a neve sokáig, míg pár évvel ezelőtt a szervezők átkeresztelték (hiszen a számítógép szó mára kissé elavult, miközben a digitalizáció egészen új távlatokat nyitott), most már Formáld a világod! néven találunk rá a régi fényéből mit sem vesztett megmérettetésre.

A C³ Alapítvány és a verseny mindenkori célja ösztönözni a kreativitást és az innovációt, felfedezni a fiatal tehetségeket, akik idén is saját készítésű, digitális eszközzel létrehozott alkotásokkal nevezhettek. Tavaly megkérdeztük, hogy vajon ezek a fiatalok-e a jövő vállalkozói, ma már sokkal inkább azt a kérdést teszem fel, hogy a ma vállalkozója vajon olyan kitartással, fantáziával, bátorsággal és éleslátással rendelkezik-e, mint azok a gyerekek és tizenévesek, akik kilépve az iskolai keretekből, szabadon mernek kísérletezni. A választ nem tudom, de egy biztos: van tőlük mit tanulni.

Néhány kedvencünk

  • Az Infrahárfa egy kortárs hangszer, amely fizikai húrok nélkül az elektronika és programozás által vezérelhető infrafény segítségével szólaltatható meg. A szerző már dolgozik a továbbfejlesztésen, biztosan hallunk még róla!
  • A RecorderMania a furulyázást segíti elsajátítani interaktív módon. A hangszerrel egy programot vezérlünk mikrofonon keresztül, a program pedig visszajelzéseket ad a helyes, illetve helytelen hangok lejátszásakor.
  • A HANDEXO a mai kor adta lehetőséggel segíti a fizioterápiára szorult embereket. 3D tervezés segítségével építettek egy applikációval vezérelhető eszközt, ami segít a kéznek visszaadni azt a funkcióját, amit valamilyen okból elvesztett.
  • Mi Bartúcz Annának adtuk át a díjat, aki a SeedOwl LED-alapú világításra épülő csíráztató konyhakertet hozta létre. Eszköze nemcsak helytakarékos és praktikus, de arra is rámutat, hogyan érdemes étkezéseink alapanyagait megválasztani. Az alkotó a termék forgalmazását is tervezi – egy biztos: mi leszünk az első vásárlók!

A díjat Balázs adta át, aki évek óta lenyűgözve figyeli, hogy a fiatalok milyen nagyszerű dolgokat hoznak létre:

“Nemcsak a tehetségük és kreativitásuk káprázatos, hanem az is, hogy fiatal koruk ellenére néha mennyire jól ráéreznek a “felnőttek világának” megoldásra váró problémáira, és milyen zseniális megoldásokat találnak ki. Megtiszteltetés, hogy a Számlázz.hu a támogatók között lehet, és talán mi is hozzájárulhatunk egy kicsit ahhoz, hogy ezek a tehetséges fiatalok felnőttként is formálhassák majd a világot, hitem szerint egy sokkal jobb irányba.” – Ángyán Balázs, a Számlázz.hu ügyvezetője.

Született még videoklip az 1980-as években Commodore 64-re kiadott játék újrahangszerelt zenéjéhez (katartikus élmény!), a magyar nyelvre szabott billentyűkiosztás (komoly kutatásra alapozva), és több más inspiráló mű.

Az idei összes díjazott az online térben tekinthető meg, az elmúlt 20 év ikonikusan játékos alkotásai viszont a jubileum alkalmából szervezett kiállításon is láthatók, és ami lényeg: játszhatók. 🙂

Virtuális időutazás – vállalkozol rá?

A játék a szórakozástól a társadalmi együttlét formáin keresztül a művészetig számos kérdést vethet fel. A Játék nem játék című kiállítás erre reflektálva az elmúlt 20 év alkotásait hozta össze elismert művészek munkáival.

A fizikai valóság és a digitalizáció összjátékát szimbolizálta egyik személyes kedvencünk, mapel, egy olyan videojáték, melyben egy térbeli alakzat egyes elemeit ragadtuk meg, és próbáltuk visszahelyezni az eredeti helyükre egy háromdimenziós térben. Kipróbáltuk a Super Mario meghekkelt és ezzel alternatív módon játszhatóvá tett verzióját is. Egyik sem egyszerű!

Kifejezetten a kiállításra készült a skandináv JODI “formáció” Quake-adaptációja, valamint az az ikonikus és rendszerkritikus Pacman módosított változata, amit mi is szájtátva játszottunk (próbáltad már a sárga figurát a száj nyitásával és zárásával kontrollálni?).

Játék nem játék kiállítás 1.

(Balra: mapel, jobb fent: Solar Storm over Super Mario Land, jobb lent: Jodi – Ctrl – Space)

Ahogyan az az idei versenyen is kiderült, a zene és a digitalizáció kapcsolatából sok jó születik. Maurer Dóra képzőművész és Jeney Zoltán zeneszerző az ismert arab matematikai játék alapján komponált különleges műalkotást 1980-ban, de Nagy Ágoston 2022-es kreációja szintén matematikai modelleken (és a Turing-gépek működési elvén) alapul: egy dinamikus rendszer folyamatosan változó, hangzó kép-architektúrákat hoz létre. Láthattuk Bódy Gábor filmjét is, aki már az 1970-es években a kompjúterre bízta egy történet megalkotását egyenesen a filmvászonra.

Játék nem játék kiállítás 2.

(Balra: Maurer Dóra – Kalah, jobbra: Nagy Ágoston – Tur1ing és Bódy Gábor – Pszichokozmoszok)

Végül nem mehetünk el Nao robot mellett sem, aki pszichológushoz méltó módon hallgatja végig egy személyes történetünket, majd a végén megmondja, “rossz fejek” voltunk-e. Ez pedig azt bizonyítja, hogy a robotizáció és az automatizáció már ítélkezik is felettünk… Most akkor ez játék, vagy nem játék?

Játék nem játék kiállítás 3.

(Én vagyok a rosszfej? – Humanoid robot installáció)

Mi jöhet még?

Amellett, hogy tényleg jót játszottunk, az időutazás egyértelműen rávilágított arra, hogy voltak, akik már 20+ évvel ezelőtt is tudták, mekkora erő rejlik a számítógépes technológiákban, és ez előrevetíti, hogy a digitalizáció, az adatalapú gondolkodás a jövő generációi életében mekkora szerepet tölt (majd) be.

Egy “földi halandó” számára ijesztő is tud lenni a digitalizáció emberfeletti hatalma. Ahhoz, hogy lépést tudjunk tartani, meg kell tanulnunk okosan használni az adatokat, a 21. század vállalkozóinak mindenképpen  – ehhez pedig sok segítséget kaphatunk például a Számlázz.hu PARK friss cikkeiből is.

A Játék nem játék a Deák17 Galériában tekinthető meg 2023. február 25-ig. További infó itt!