Közös kulcsszavunk, az októberi Számlázz.hu Műhely(egyik) megfejtése az innováció lett – ma délelőtti beszélgetésünk során kiderült, hogy azok a mára sikeres vállalkozók, akik kiálltak a többiek elé megosztani saját történetüket, a megújulás művészetét fejlesztették és fejlesztik magukban folyamatosan.
Feszült figyelemmel hallgattuk ötvenen Dobosi Győzőt – aki a poszt címadó mondatát is kimondta -, Bertényi Gábort, aki élete második jelentős márkáját építette fel, és Kaldeneker Györgyöt, aki szakácsként, “híres emberként” és vállalkozóként is egyaránt nagyot alkot. Lugosi Viktória, aki a beszélgetést nemcsak moderátorként, hanem maga is vállalkozóként élte át, az innováció szót ragadta meg a három gasztro-vállalkozás képviselőjének történeteiből. Arra volt kíváncsi, hogy hogyan ragadható meg a pillanat, amikor az elképzelésünkre már nyitott a piac, viszont még nem telített vele. A Házikó éppen azon a ponton van, amikor “kicsit megszeppenve” egyedüli képviselője egy apró niche-nek (háztájit a városba), ehhez két év alatt négyszer hangolták át a vitorlákat. A Dobosi Pincészet a bioborokkal szintén épp átbucskázott a túloldalra, ahol már van kereslet, de azt még csak ők tudják nagyban kiszolgálni: három évig kellett erre a saját szőlőjüket előkészíteni, amit csak vakhittel lehet megcsinálni, hiszen a jövőbe nem láthattak. Ezalatt persze a környék többi borászával is összefogva már nagyot nőttek, de saját bőrükön tapasztalták meg a váltást: a “bio” csak 2013 óta nem szitokszó.
Kaldeneker György a szakértelem mellett tette le a voksát – egyszer egy versenytársa megkérdezte tőle, miért van az, hogy a Kaldeneker-lekvárok finomak, az övéi viszont nem? Mi az eredeti szakmája, kérdezett vissza a Kaldeneker Lekvárosház vezetője. Főkönyvelő – hangzott a válasz. Na igen, bruttó 45 év a konyhában bizony beérleli a szakértelmet. Az, hogy aztán ez vállalkozói szakértelemmel is párosul, újabb kérdés…
Összefognál a versenytársaiddal?
Dobosi Győző tanácsa szerint: igen, tégy így! A Balaton-környéki borászoknak legalábbis elemi érdekük összefogni, mert közösen sikeres borvidékké varázsolhatják saját otthonukat – és ha vendégeiknek nemcsak a saját fehérjükből, hanem a szomszéd vöröséből is tudnak jót ajánlani, akkor azok jövőre is visszajönnek, de talán már nemcsak a családdal, hanem hozzák magukkal az egész nyolcvanfős cégüket, ahonnan aztán megint jönnek újabb családok, újabb ismerősök… (Nem is kell messzire menni jó példáért, ha csak a képen a Győző mellett ülő úriember, Bertényi Gábor történetére gondolunk, látjuk, mennyire így működik: hol volt még romkocsma-kultúra a pesti belvárosból, amikor a Szimpla megnyitott, és milyen gyönyörűen virágzó bulinegyeddé változott a környék egy évtized alatt. A Szimpla pedig ma is virágzik, és továbbra is az egyik leginnovatívabb intézmény a környéken.)
Vállalkozóként ismerősek neked ezek a mondatok?
- “Kezdek ügyesebben talpra állni.”
- “5 hónapon belül a teljes üzletmenetet kellett újraépíteni.”
- “Néha belegondolok, hogy mi lett volna, ha…”
- “Büszke vagyok arra, hogy saját kezűleg, saját tudásból hoztam létre az egészet!”
- “Tartalékokkal, türelemmel, és erős rugalmassággal kell rendelkezni.”
- “Az információs korszakban nem a legnagyobbnak kell lenni, hanem jó marketinges, remarketinges kell!”
- “Nem látjuk, hogy milyen dinamikával bővül a piac, mennyi potenciál van még benne.”
- “melléfogások, néha berendeltem nagyobb készletet, ami aztán nem fogyott úgy.”
Köszi, hogy ott voltatok, mert a nemcsak a beszélgetés hasznos, hanem kóstolók is nagyon finomak voltak, mi például szuperjól éreztük magunkat!
Tudtad, hogy nálunk az e-számla mindössze 6 Ft/db?
Tudtad, hogy a regisztráció ingyenes?
Tudtad, hogy most azonnal te is e-számlázhatsz?