Ezt a cikket utoljára ezen a napon módosítottuk: 2018.06.08. Mindent megteszünk, hogy naprakész információt szolgáltassunk oldalunkon, de előfordulhatnak elavult információk korábbi bejegyzéseinkben. Ha elavult információt találsz, kérjük, hogy jelezd ügyfélszolgálatunknak. Köszönjük!

Foglaljuk össze közérthetően, mi tudható az idén július 1-től kötelező NAV online számlázásról: mi változik meg, és ez hogyan befolyásolja a vállalkozók/számlakibocsátók életét.

A kályha, ahonnan elindulunk
  • 2018. július 1-től minden számlázóprogramnak
  • azonnal (a számla kibocsátásakor)
  • automatikusan (emberi beavatkozás nélkül)
  • és online (interneten keresztül)

el kell küldeni a NAV rendszere felé azon számlák adatait, ahol:

  • a vevő magyar adóalany (vállalkozás)
  • és a kibocsátott számla áfatartalma 100 000 Ft vagy több

Az adatszolgáltatást minden esetben a számlázószoftvernek kell elvégeznie (technikai műveletek, kommunikáció, stb.). A hibás, hiányos vagy meg nem történt adatszolgáltatásból fakadó jogi és anyagi retorziók minden esetben a vállalkozót/számlakibocsátót terhelik.

A jogszabály nem tiltja be, és nem tiltja meg azon számlázószoftverek használatát, amelyek nem “NAV online-kompatibilisek”, tehát amelyek nem képesek az adatszolgáltatás végrehajtására. Ezekkel a szoftverekkel azonban csak 100 000 Ft áfatartalomnál kisebb számla bocsátható majd ki.

A jogszabály odafigyel a “számla-darabolás” trükkre is. A 100 000 Ft-os határ ugyanis az adott gazdasági eseménnyel (vásárlással) összefüggésben kibocsátott számlák ÖSSZEGÉRE vonatkozik. Tehát ha valaki bruttó 600 000 Ft értékben vásárol és ezzel kapcsolatban direkt kettő darab 300 000 Ft-os számlát bocsátok ki, akkor a második számla már beküldés-kötelessé válik (holott az áfatartalma csak 63 780 Ft.)

Hogyan érinti ez a változás a magyar vállalkozókat? Mi változik a számlakibocsátás során/környékén?

Idén július elseje után a magyar vállalkozók a következő csoportok egyikébe esnek majd.

1. csoport: vállalkozások, akik csak 100 000 Ft áfatartalom alatt számláznak.

Cukrászdák, fodrászok, masszőrök, cipőboltok és a többiek: náluk ritkán történik bruttó 460 000 Ft-nál magasabb összegű számla kibocsátása (27 %-os áfakulccsal kalkulálva ekkora összegű számla tartalmaz 100 000 Ft ÁFÁ-t).

Első pillantásra tehát ők fellélegezhetnek, azonban a NAV már most jelezte, hogy a későbbiekben (a rendszer stabil beüzemelését követően) a 100 000 Ft-os áfahatárt csökkenteni fogják. Ez azt jelenti, hogy a kisebb összegű számlákra is kiterjesztik a kötelező adatszolgáltatást.

A másik probléma azonban a “damoklész kardja”* jelenség: oké, hogy a rendszeres üzletmenet során nincs (nem várható) magasabb összegű számla kibocsátása, de ha egyszer mégis beesik egy kőgazdag vásárló, vajon eszébe fog jutni valakinek a NAV online adatszolgáltatás? Ütősebb példával: senki sem számít balesetre az utakon, mégis mindenkinek van az autójában légzsák (ami ezrek vagy tízezrek életét mentette már meg).

* “Damoklész kardja képletes értelemben a látszólag kellemes körülmények között a minden pillanatban bekövetkezhető, állandóan fenyegető veszedelem jelképe.” forrás: Wikipédia

2. csoport: jó minőségű és támogatott online számlázót használó vállalkozások

Ők azok, akik nappal nyugodtan dolgoznak, éjszaka nyugodtan alszanak. Számukra a NAV-álló számlázó igazi pajzs, amely a háttérben úgy végzi el az online adatszolgáltatást, hogy:

  • ebből a számlázási folyamat során semmi sem látszódik (gyorsak, mint eddig is)
  • a számlázó hiba esetén azonnal riaszt és korrigál.

Még egyszer: az adatszolgáltatás tehát automatikusan működik majd, ezzel kapcsolatban a vállalkozónak semmilyen extra teendője nincs, minden feladatot a jó minőségű és támogatott online számlázószoftver végez majd el (Számlázz.hu).

Ezek a #profi vállalkozók tudják, hogy jól dolgozni csak jó szerszámmal lehet, és a vállalkozó sok szerszáma közül az egyik az alkalmazott számlázószoftver.

3. csoport: nem támogatott vagy rossz minőségű számlázó szoftvert használó vállalkozások

Nekik sok gondjuk lesz, ugyanis ha a kibocsátott számla technikai okok miatt nem kerül beküldésre a NAV-hoz, akkor:

  • a technikai hiba elhárítására 48 órát kapnak
  • ha ez 48 óra alatt sem sikerül, akkor be kell jelenteniük a NAV-nak, hogy a számla adatszolgáltatásuk technikai problémák miatt szünetel
  • és a 49. órától az adatszolgáltatásnak kézi úton kell eleget tenniük. Ez azt jelenti, hogy a kibocsátott számlák adatait kézi adatrögzítéssel kell bevinniük a NAV rendszerébe.
  • De van további feladat is: a 3. naptól a technikai hiba miatti üzemszünetet 24 óránként manuálisan újra és újra be kell jelenteniük a NAV-hoz (a számlákat pedig továbbra is kézzel kell rögzíteniük).

Ez a csoport nagyon sokat fog kínlódni, és ide “potyognak majd be” a NAV számlánként kilátásba helyezett legfeljebb 500 000 Ft-os bírságai is.

A telepített számlázókat például mindenképpen frissíteni kell majd, és csak internetre kötött számlázóval lehet majd számlázni. Bár akkor már nyilván sokkal egyszerűbb az interneten, böngészőből elérhető Számlázz.hu-val számlázni.

2018 júliusától tehát kiemelten fontos lesz, hogy NAV-álló, elfogadott, stabil és támogatott számlázószoftvert használj.

  • tudtad, hogy a NAV online számlázás funkciót a Számlázz.hu összes felhasználójának ingyenesen biztosítjuk időbeli korlátozás nélkül?
  • tudtad, hogy a Számlázz.hu ingyenes díjcsomagjában végtelen számú, bármekkora értékű számlát bocsáthatsz ki korlátlan ideig?
  • tudtad hogy a Számlázz.hu 13 éve működik leállás nélkül, teljesen stabilan?
  • tudtad, hogy a Számlázz.hu-t használó 60 000 vállalkozás eddig több mint 30 millió számlát bocsátott ki?
4. csoport: kézi számlatömbbel számlázók

A jogszabály a kézi számlatömbbel kibocsátott számlákra is vonatkozik. Ebben az esetben a kézi számlatömbbel kibocsátott számla adatait 5 napon belül kell begépelni a NAV rendszerébe egy erre kialakított külön felületen, KIVÉVE ha a számla áfatartalma eléri a félmillió forintot. Ilyenkor ugyanis a kézzel (gépeléssel) történő adatszolgáltatás határideje 24 óra.

Eddig sem volt túl sok értelme kézi számlatömbbel számlázni, hiszen:

  • annak beszerzése macerás és drága
  • a megőrzési idő (8 év) alatt történő megsemmisülés esetén a bírság számlalaponként 500 000 Ft (maximum)
  • alternatívaként pedig ott a Számlázz.hu ingyenes szolgáltatáscsomagja, amely valóban ténylegesen ingyenes, és az is marad (bármennyi ideig, bármennyi papírszámla, bármekkora összegben)

Szóval a kézi számlatömbbel számlázókra tényleg nehéz idők várnak júliustól.

Kihagytunk egy csoportot? Jelezz vissza Facebook oldalunkon, vagy itt, a blogcikk alatt.

Szeretnél többet tudni a NAV online számlázásról?