Ha számlatömbről online számlázóra váltanál, akkor az egyetlen dolog, ami megijeszthet, az az, hogy a NAV-hoz be kell jelenteni a használatát. Papírok, keresgélés, folyamatleírás… Neeem! Ezt mind megspóroljuk most Neked! Mutatjuk lépésről lépésre, hogy csináld! 

Elkezdenél online számlázót használni – de hogyan kezdj neki? 

Bármikor válthatsz kézi számlatömbről online számlázóra, év közben is, télen-nyáron, éjjel-nappal. Nem kell megvárnod, hogy kifogyjon a golyóstollad vagy beteljen a kézi számlád, egyszerűen csak reggel felkelsz, és aznap már online fogod kiállítani a számládat. 

Mi kell hozzá? 

Egy egyperces regisztráció a Számlázz.hu-n. Az sem baj, ha rögtön érkezik az első megrendelésed: fiókodat azonnal tudod használni.

Megvolt a regisztráció. Mikor kell bejelentenem a számlázó használatát a NAV-hoz? 

A számlázóprogram bejelentését az első számlakiállítást követő 30 napon belül kell megtenni, olvass tovább, mondjuk, hogy hogyan

Tehát akkor is állíthatok ki számlát, ha még nem küldtem el a bejelentést a NAV-hoz? 

Igen, a határidő az első számla kiállításától számítódik. 

Egyedül is el tudom intézni a bejelentést? 

Ha van könyvelőd, azt javasoljuk, hogy keresd fel, hiszen ő ripsz-ropsz be tudja jelenteni a program használatát. Ha nincs könyvelőd, és most nem is tervezed, hogy megkeresel valakit, akkor te magad is bejelentheted a számlázód használatát (ebben segítünk lejjebb), de ehhez telepítened kell az ÁNYK programot. Innen indulj el: ÁNYK telepítése (előtte kapcsold be a biztonsági övedet 🙂 ).

Postára is kell mennem, hogy bejelenthessem? 

Nem, sőt. A bejelentést csak elektronikus úton kell megtenni, neked vagy a könyvelődnek. Erre szolgál az Általános Nyomtatványkitöltő program, amit könyvelőd napi szinten, magabiztosan használ. Kivétel ez alól, ha adószámmal rendelkező magánszemély vagy, akkor akár papír alapon is benyújthatod postai úton vagy személyesen a NAV-nál.

És a lényeg: a kulcsfontosságú adatok

A feltöltéshez vagy neked lesz szükséged rájuk, vagy megkönnyítheted a könyvelőd munkáját is. Az adatokat egy kattintással kinyerheted a rendszerből itt, vagy el is küldheted a könyvelődnek, vagy a saját e-mail címedre.

Ha egyedül vágnál bele – így csináld! 

Most pedig lépésről lépésre bemutatjuk, hogyan kell bejelentened a számlázód használatát a NAV-nak. Az adatlap letöltésének és beküldésének is több módja van, ezek közül mi most az egyik legegyszerűbbet részletezzük. 

1. Számlázási fiókodba történő belépést követően válaszd az “Egyéb – Számlázó bejelentése” lehetőséget. 

1. lépés

2. Töltsd le a xml fájlt vagy küldd el magadnak e-mailben.

2. lépés

3. Levelezőbe történő belépést követően töltsd le a mellékletben szereplő XML fájt.

3. lépés

4. Böngésződben nyisd meg a NAV oldalát. (https://nav.gov.hu/)

4. lépés

5. Válaszd a bal oldali menüsávban a “Nyomtatványkitöltő programok” lehetőséget.

5. lépés

6. A megjelenő oldalon is válaszd a “Nyomtatványkitöltő programok” lehetőséget.

6. lépés

7. A keresőben található kiválasztóban keresd ki a “SZAMLAZO” nevű lehetőséget.

7. lépés

8. Válaszd a “SZAMLAZO nyomtatványkitöltő program telepítése” lehetőséget.

8. lépés

9. Válaszd ki, hogy hova töltse le a böngésződ az adatlap telepítőjét.

9. lépés

10. A megjelenő párbeszédablakban válaszd a “RUN” (futtatás) lehetőséget.

10. lépés

11. Az új nyomtatvány telepítését a “Tovább” gombbal kezdheted el.

11. lépés

12. A telepítő megmutatja, melyik jelű adatlap fog települni, itt is a “Tovább” lehetőséget kell választani.

12. lépés

13. Sikeres telepítés esetén a telepített állományok megjelennek, itt is a “Tovább” lehetőséget kell választanod.

13. lépés

14. A telepítés kész, most a “Befejezés” gombot kell választani.

14. lépés

15. Az ÁNYK programot meg kell nyitni.

15. lépés

16. Az ÁNYK programban az “Adatok – XML állomány ellenőrzése és átadása elektronikus beküldésre” menüpontot kell választani.

16. lépés

17. Most meg kell keresned a gépeden a letöltött XML állományt és megnyitni a “Megnyitás” gombbal.

17. lépés

18. Az ellenőrzéshez válaszd az “Igen” lehetőséget.

18. lépés

19. Az ellenőrzés nem talál hibát, válaszd az “ok” lehetőséget. (Esetleges figyelmeztető hibával nem kell foglalkozni.)

19. lépés

20. A program elkészíti a titkosított fájlt, melyet be fogsz tudni küldeni. (Fájlnevet érdemes megjegyezned) és válaszd az “ok” lehetőséget.

20. lépés

21.Ezt követően a “Kapcsolat az ügyfélkapuval – Nyomtatvány csoportos közvetlen beküldése az Ügyfélkapunk keresztül” lehetőséget válaszd.

21. lépés

22. A “kr fájl hozzáadása” lehetőséget válaszd a megjelenő ablakban.

22. lépés

23. Válaszd ki az előbb létrehozott elnevezésű kr fájt és nyisd meg.

23. lépés

24. A kiválasztást követően válaszd az “Indítás” lehetőséget.

24. lépés

25. A program figyelmeztet, arra, hogy Ügyfélkapus azonosítás fog következni, válaszd a “Rendben” lehetőséget.

25. lépés

26. A sikeres ügyfélkapus azonosítást követően a program elküldi az adatlapot.

26. lépés

27. A tárhelyedre fog érkezni egy elfogadó nyugta, NAV iktatószámmal. Ezt tedd tartós táradba, vagy mentsd számítógépedre. (Ha nem teszed a tartós tárba, akkor a Központi Rendszer 30 nap múlva törölni fogja.) 

A sikeres beküldéshez érvényes képviseleti jogosultsággal kell rendelkezned a vállalkozáshoz vagy céghez, melynek nevében eljársz.

Cégek esetén cégkapuval szükséges beküldeni az adatlapot, tehát ha céged van, akkor a cégkapun keresztüli beküldést válaszd.

Szóval, most, hogy már tudod, hogy ettől sem kell félned, nyugodtan válthatsz kézi számlatömbről online számlázóra. 🙂

Szeretnél többet tudni a NAV online adatszolgáltatásról?

Hozzászólások

hozzászólás