Egy vállalkozás indítása Magyarországon sokáig olyasminek tűnt, amire halandó ember inkább nem adja a fejét. A bürokrácia útveszőit látva úgy tetszett, hogy számla nélkül maszekolni akkor is célravezetőbb, ha nem számítjuk a jelentős adókat, és a lebukás veszélyét. János bácsi fél kézzel összerakott egy erősáramú hálózatot, de hogy arra adja a fejét, hogy ezt le is papírozza, attól az isten mentsen meg!

A kata megjelenése üdítően változtatott a helyzeten. Egyrészt alacsony adóval és járulékokkal tette magát kívánatosabbá az egyre kockázatosabb számla nélküli tevékenységnél és a számlagyáraknál, másrészt nagyon egyszerű volt egy katás egyéni vállalkozást indítani. A digitalizáció fejlődése pedig az elmúlt években még egyszerűbbé tette a folyamatot. Ma már mindenki számára látható, hogy a digitális megoldások mennyire könnyebbé, gyorsabbá és fájdalommentesebbé teszik egy ilyen vállalkozás működtetését. Lássuk, hogyan.

Vállalkozásalapítás

A társas vállalkozások alapítása ma is bonyolultabb, és ügyvéd jelenlétét feltételező aktus, de az egyéni vállalkozók számára sokkal egyszerűbb az ügyintézés. Bármelyik okmányirodában kitölthetőek a szükséges dokumentumok, de ugyan ki akar személyesen sorban ülni, ha egyszer Ügyfélkapun keresztül is simán működik a dolog? Mondjuk nem annyira könnyű, hiszen Java alapú nyomtatványkitöltő programot kell telepíteni, letölteni egy megfelelő nyomtatványt, azt kitöltve pedig feltölteni az ügyfélkapus bejelentkezés után, de ez is csak olyan, mint az otthon összeszerelhető bútorok: csak az első tart indokolatlanul sokáig, a többi már olajozottan zajlik.

Nyomtatványok online kitöltése, leadása

A nyomtatványkitöltő program nem csak az alapításkor jön jól, de adóbevallások és más beadványok is elintézhetőek vele a későbbiekben. Az ügyfélkapunkra aztán megérkezik majd az elbírálás, az ügyintézésünk eredménye, amiről e-mailt is kapunk.

Jogszabályok nyomon követése

A szakértői blogok megsokasodásával ma már közérthetően és röviden elolvashatjuk, milyen jogai és kötelezettségei vannak egy katás vállalkozónak, nem feltétlenül kell adótanácsadó segítségét kérni, vagy elejétől a végéig magunknak értelmezni a törvény száraz nyelvezetét. Igen ám, de mi van, ha a blogposzt, amiből tájékozódunk, néhány hónappal ezelőtti, esetleg tavalyi? Nem lehet, hogy azóta változtattak a szabályokon, és már nem érvényes az, amit olvasok? Bújjam át még egyszer az aktuális szabályokat?

A Számlázz.hu ezért kínálta katás ügyfeleknek az autokata szolgáltatást. Alacsony havi díjért cserébe hiba nélkül adhatjuk be a megfelelő papírokat, mindig a megfelelő időben, és minden esetben tisztában leszünk a limitekkel és határidőkkel. Amint bármilyen törvényi változás van, az automatikusan beépül a rendszerbe, frissül a Tudáscentrumban, így nem találkozhatsz aktualitását vesztő információkkal, ráadásul ügyfélszolgálat is segít, hogy a legtöbbet hozd ki a szolgáltatásból.

Számlázás

2020. július 1-től minden számlát, a kéziszámlákat is, azonnal be kell küldeni az adóhatóság felé, egy eléggé repetitív feltöltő felületen keresztül. Aki ezt elmulasztja, bírságra számíthat. Ez azt jelenti, hogy aki ezen a téren nem lépett még a digitalizáció útjára, most mindenképpen érdemes neki: aki online számlázik, egy egyszeri összekötés után (amikor a számlázó program és a NAV rendszere a beírt kulcsok segítségével egymásra talál) nincs több dolga ezzel. A számlák automatikusan megjelennek majd a NAV rendszerében is.

Egy egyszerű, néhány tételt tartalmazó számlát kiállítani a legrosszabb esetben is fél perc, nincs hibázás, első-, másod- és harmadpéldány, elküldhetjük az e-számlát simán e-mailben, és kész.

Adatszolgáltatás

Nem ritka, hogy az adóhatóság egy ellenőrzés keretében adatszolgáltatást kér tőlünk. Hogy mennyivel könnyebb egy digitális rendszerből exportálni kérdéses időszakok dokumentumait, mint papírokat kikeresni iratgyűjtőkben, és megválaszolni az “ez meg hová tűnt?” kérdéseket, erre nincs is szavunk.

Könyvelővel való kapcsolattartás

Azoknak az időknek is vége, amikor havonta a könyvelőhöz jártunk. A katásoknak egyébként is évente egyszer kell bevallást készíteni, ennek ellenére a könyvelők szeretik havonta megkapni az anyagot, hogy lássák, nem közelíti-e meg az ügyfelük a kiszámlázható éves összeg határát. A Számlázz.hu rendszerében meghívást adhatsz a könyvelődnek, aki saját maga be tud lépni bármikor, és le tudja tölteni a számlákat. De az autokata egyébként is figyel a limitre, ha előfizetője vagy.

A cég bevételének és kiadásainak nyomon követése, cash flow és kintlévőségek kezelése

A digitális számlakibocsátásnak az is előnye, hogy a kimenő és bejövő számlák, a forgalom, az áfaanalitika, és minden kimutatás naprakészen elérhető az online számlázóban. Nem kell Excel táblában bűvészkedni, előre felkészültünk mindenre, amire kíváncsi lehetsz a céged pénzügyeit tekintve.

A program képes arra is, hogy a számlák lejárati határidejeit figyelje, és ha megadunk e-mail címet a másik céghez, automatikus felszólító levelet is küld, amiben megkéri, hogy a partner egyenlítse ki a számlát. Ha összekötöd a bankszámládat a számlázóval – erre egyedül a Számlázz.hu van felkészülve jelenleg Magyarországon -, akkor amint beérkezik a kiszámlázott összeg, a számlád státusza automatikusan átvált fizetettre, és nem megy ki több felszólító levél, és ezt az információt (a fizetettség állapotát) a könyvelőd programja is megkapja, amennyiben össze van kötve a Számlázz.hu-val. 

Biztonság

A papíralapú számlák, szerződések, teljesítésigazolások megőrzése rengeteg helyet, és lehetőleg tűzálló szekrényeket feltételez a vállalkozó részéről. De nem akkor, ha online szerződünk, ha online számlázunk, és így állítjuk ki az összes dokumentumot. Mihez kell papír? Alig valamihez.

Természetesen a Számlázz.hu-nál is lehet tűz, de az kábé két másodpercig tart, mert a bankokkal egyenértékű biztonsági rendszerünk úgy vigyáz az adatokra, hogy ne történhessen adatvesztés vagy visszaélés. Utóbbi is fontos, hiszen abban a pillanatban, hogy mindent online intézünk, egyben kikerül a kezünkből a teljes kontroll, és adatlopás áldozatai is lehetünk. Erről szóló cikksorozatunkban végigvesszük az online biztonságról szóló alapvető ismereteket, és felkészülhetünk arra, hogy megelőzzük az ilyen eseteket.

Ma már simán lehetséges, hogy valaki leül a számítógépe elé, elhatározza magát, és anélkül, hogy elhagyná a lakását, vagy találkozna valakivel, céget alapít, ajánlatot küld, munkát végez, számláz, a számlát automatikusan eljuttatja a könyvelőhöz, képben van, pörög és tisztában van mindennel. Az adót minden hónapban netbankon keresztül elutalja, a bejövő pénzt pedig el is költheti, a futár a csomagot kérésre az ajtó előtt hagyja, mert már aláírni sem kell a járvány miatt. Ha pedig az adatait nem adja ki senkinek, és megbízható partnert választ a számlázáshoz, akkor nagyobb biztonságban van, mint valaha.

Remeték még nem emelték ilyen hatékonyan a GDP-t!

Szeretnél többet tudni a NAV online számlázásról?

Hozzászólások

hozzászólás